Iscrpljujuće vježbalište igranja igre
15. festival Perforacije, Zagreb, 27. lipnja – 2. srpnja 2023.: SNG Drama Ljubljana i Via Negativa, Marko Mandić, Bojan Jablanovec, MandićCirkus, red. Bojan Jablanovec
-
U sklopu Festivala Perforacije prikazana je autorska suradnja glumca Marka Mandića i redatelja Bojana Jablanovca, koja slijedi deset godina nakon predstave MandićMachine. Novo retrospektivno izlaganje glumca Marka Mandića, zahtjevni je događaj u kojemu se rastvara sama suština izvedbenosti kao pulsiranja kolektivnog tijela izvođača i publike sporazumno sastavljenog oko iluzije igre. Igre kao nužnosti življenja, volje za nestajanjem i preživljavanja smrti. Glumac nosi svoje nago tijelo, a scenski ga tehničari u takvoj ogoljeloj, dokumentarnoj ljudskoj spremi iskrcavaju na pozornicu podižući platformu s koje klisko i detronizirano silazi, da bi mu iza leđa tu istu podnicu osovili kao scenski zid. Čovjek pred zidom, prolazi rekapitulaciju svih svojih odigranih uloga – njih ukupno devedeset i jednu u razdoblju od 1996. do 2021. godine. Svaku od njih dočekuje i ispraća zalijećući se svom snagom, bacajući se na stijenku zida. Ta barijera nije tabula rasa scenske iluzije, nego monitor scenskog sjećanja koji ispisuje naslove odigranih predstava, proročište dramskih glasova. Pitanje koje motivira i pokreće akumulirani slijed niza dramskih citata može se u osnovi svesti na analizu kazališne potrebe – može li se ubiti glumca i koliko krugova života čini njegovu sudbinu? Mandićev je cirkus poput rimskog Circusa Maximusa, iscrpljujuće vježbalište dugometražnog igranja igre (više od dva sata), žestoke utrke u kojoj se smjenjuju fikcija i nepristajanje uz nju, iz kruga u krug iritirajuće i fenomenalno, naizmjence. Zbunjujuće do ljudske kosti koju nam pokazuje i njome u ovoj predstavi manipulira.
Smije li glumac voljeti sebe, ako želi da ga publika voli? Želi li publika voljeti glumca koji sebe voli više od nje i zaslužuje li takav glumac uopće publiku? Naš se glumac nakon umiranja vraća u život ljubavnom izjavom „Osjećam se dobro, treba mi publika.“ Pa ipak gledatelje upozorava „Koliko je sati? Nisam ni počeo. Sada možete izaći, slobodno izađite.“ Mandić eksponira ego, napuhava ga i ispovjednički intimno se u toj hiperdimenzioniranosti lijepi za publiku, čija očekivanja nemilosrdno preispituje, a zatim čini sve da bi svoje maske prokazao i srlja u poniznost, u neuspjeh i ništa, od ceremonijalnog ljubljenja stopala gledateljici do mučnog masturbiranja. Njegovo su tijelo i scenski pod doslovno ljepljivi i mokri od prisutnosti, od sline, znoja, urina i crvene boje. Pa ipak Mandićevo tijelo u režiji Bojana Jablanovca, opire se kazališnim potrebama publike za mehaničkim glodanjem fikcije, odbija biti konzumiran. „Naravno svijet nije loš, loša je fikcija u koju ga umatamo.“
Nadilaženjem svakog okvira autofikcije u koji bi se mogao zatvoriti, nakon svih tih devedesetijednog Mandića ipak ostaje jedan nesvodivi Mandić, glas koji dolazi odnekud s pola puta između tehničke konstrukcije scene i živog mesa. Taj Mandić, glumac fenomen, ostaje upleten u živce i neurone publike još dugo nakon predstave, jer za njim ostaju isprovocirani tragovi brojnih pitanja i rastvorena nelagoda frustrirajućeg traganja za istinama.
© Jasmina Fučkan, PLESNA SCENA.hr, 30. srpnja 2023.
(Tekst se odnosi na izvedbu od 1. srpnja 2023.)
MandićCirkus
osmislili Marko Mandić, Bojan Jablanovec
izvodi: Marko Mandić
koncept i režija Bojan Jablanovec
scenografija Matej Stupica, glazba Samo Kutin, video Matej Stupica, Stella Ivšek, Jure Lavrin, oblikovanje zvuka: Eduardo Raon, oblikovanje svjetla Bojan Jablanovec, Mojca Sarjaš, scenski radnici SNG Drame Ljubljana Robi Laznik, David Potočnik, Viktor Čuk, Marko Kržič, Tomislav Samardžija, Aleš Anžič, šaptačica Gaja Pöschl, producentica Špela Trošt, PR Sara Horžen, foto Peter Uhan
produkcija SNG Drama Ljubljana i Via Negativa
Piše:
Fučkan