U poljskom gradu Katowice je od 22. rujna do 2. listopada 2022. održana završna faza međunarodnog projekta The Roots of Dance (Korijeni plesa) kojeg su inicirali Aleksandra Dziurosz, predstojnica Plesnog odsjeka na Glazbenom sveučilištu Fryderyka Chopina u Varšavi, kao i Nacionalni institut za glazbu i ples (Narodowy Instytut Muzyki i Tańca) te Plesni odsjek na Muzičkoj akademiji Karola Szymanowskog u Katowicama kojeg je predvodio njihov menadžer za izvedbene umjetnosti Mateusz Czekaj. Umjetničkim procesom rukovodio je međunarodno afirmirani poljski koreograf Jacek Łumiński, utemeljitelj Šleskog plesnog kazališta u Bytomu. Ideja projekta bila je vraćanje korijenima raznih kultura kao bazenu za pronalaženje novih nadahnuća. Kroz razmjenu raznih iskustvenih praksi, plesni umjetnici istraživali su područje susreta suvremenog plesa i tradicionalnih plesnih kultura i prihvaćali ih u svoj vlastiti plesni vokabular. Tako su se kroz intenzivnu radionicu u poljskim planinskim pokrajinama Beskid Żywiecki i Podhale sudionici mogli susresti s tradicionalnim elementima poljskih plesova te plešući ih iskustveno osvijestiti pojmove poput ritma, rubata i apokope te ih asimilirati u svoje značajno drukčije plesne tradicije.
Naime u projektu su sudjelovali: ASK Dance Company, Kuala Lumpur (Malezija), Queensborough Community College i Kofago Dance Ensemble, New York (SAD), Sapphire Creations Dance Company / Sapphire Dance Academy, Kolkata (Indija), Zhejiang Conservatory of Music, Hangzhou (Kina), The Dance Centre, Vancouver (Kanada), Arts Research Institute, Tbilisi (Gruzija), Moving Borders, Mérida (Mexico) te kao hrvatski partneri u projektu, Hrvatski institut za pokret i ples te Trafik iz Rijeke.
Tijekom trajanja ovogodišnjeg Tjedna suvremenog plesa od 8. do 11 lipnja održane su radionice s idejnim začetnicima projekta i Žakom Valentom, na kojima su se sudionici nastojali prisjetiti vlastitih tradicijskih iskustava te ih razmijeniti s ostalim sudionicima i zatim uklopiti u kratke etide suvremenog plesa koje su prikazane u obliku happeninga u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu. Kao predstavnice Hrvatske u zadnjoj etapi projekta u Katowicama sudionicima iz raznih zemalja priključile smo se Ana Kolega i ja. Bilo je pravo zadovoljstvo sudjelovati u projektu s mladim ljudima koje bez obzira na različita kulturna porijekla spaja ljubav prema suvremenom plesu. Tijekom jutarnjih treninga Jacek Łumiński uklopio je neke od principa hasidskih plesova kao i šleske narodne motive, ali samo kao odmak od standardnog izvođenja sekvenci suvremenog plesa, odnosno kao poticaj na variranje elemenata.
Nakon jutarnjeg sata, sudionici su stvorili nekoliko grupa koje su radile na strukturiranju plesnih etida koje su asimilirale i varirale elemente kulturnih sredina prisutnih plesača stvarajući tako nova značenja i novi zajednički plesni vokabular koji se obogaćen višeslojnim iskustvima polako gradio u plesnu cjelinu. Koreografski proces se sastojao od prezentacije svakodnevno smišljenog materija te komentara i razgovora s ostalim sudionicima tijekom kojeg se materijal čistio i pojašnjavalo njegovo značenje i intencija. Bilo je zanimljivo promatrati sazrijevanje ideja i izvedbi od jedne do druge probe. Naposljetku su pojedini dijelovi sklopljeni s glazbom koju su osmislili i odsvirali studenti Nacionalnog instituta za glazbu i ples.
Završna prezentacija projekta izvedena je u obliku večernje predstave 2. listopada u Miejskom Domu Kulture (Miejski Dom Kultury) „Szopienice-Giszowiec“ u Katowicama gdje je razveselila mnogobrojnu publiku. Kao jedan od organizatora projekta na završnoj predstavi bila je i Mirna Žagar koja je pozdravila rezultate i namjeru cijelog tog višegodišnjeg nimalo jednostavnog projekta koji je uključivao više stotina ljudi na različitim kontinentima. No, ono što je posebno razlikovalo ovaj projekt od sličnih je da se uvođenjem tradicijske kulture kao osnove za nastajanje suvremenog plesnog materijala probudila znatiželja sudionika da više saznaju o načinu života, okolnostima i prilikama u kojima ljudi žive a zajednički jezik im je predstavljao suvremeni ples. Otvorenost sudionika prema novim iskustvima i neka vrsta gladi za novim saznanjima stvorila je snažnu prijateljsku vezu među sudionicima.
Moram priznati da me pomalo plašilo kako ću se uklopiti u projekt s obzirom da sam bila najstariji sudionik, međutim poštovanje s kojim su se ljudi međusobno obraćali i zajednička energija kojoj je još više pridonijela baš ta naša različitost bila je nadasve inspirativna i poticajna. Iako Poljaci sami kažu da tek negdje polako otkrivaju suvremeni ples te da u mnogočemu još prevladavaju stilovi škola za klasični balet, očito je da pomaci koje je započeo Jacek Łumiński doživljavaju sve značajnije mjesto u poljskoj kulturi. U šetnji, nakon svečane zajedničke večere za sudionike, Jacek nam je pokazao prostor na kome se gradi nova plesna akademija i centar, koji površinom daleko premašuje veličinu naše nove akademije, pa je očito da su Poljaci, koji i inače puno ozbiljnije od nas pristupaju važnosti kulture, odlučili dati priliku suvremenom plesu kao važnom segmentu umjetničkog obrazovanja. Ovo izdanje projekta The Roots of Dance je završeno ali su sasvim sigurno postavljeni duboki korijeni novih prilika i suradnji među njegovim partnerima.
© Jasna Čižmek Tarbuk, PLESNA SCENA.hr, 25. studenoga 2022.