U znaku održivosti, umrežavanja i poraća

Najava: 39. Tjedan suvremenog plesa

  • May B, kor. Maguy Marin

    Najveći međunarodni plesni festival u Hrvatskoj i jedan od najstarijih u Europi, Tjedan suvremenog plesa odvija se po 39. put u Zagrebu od 1. do 12. lipnja. Pod neumornim vodstvom Mirne Žagar, ovaj festival predstavlja kontinuitet razvoja suvremenog plesa kao profesije i autonomnog izvedbenog izričaja u Hrvatskoj. U gotovo četiri desetljeća festivala upisane su brojne promjene, kako političke, kulturološke, sociološke, ekonomske kao i promjene u estetskim i produkcijskim prioritetima suvremenog plesa. Plesna se publika starije i srednje generacije sa stanovitom sjetom prisjeća velikih plesnih predstava i zvučnih koreografskih imena koja su na prijelazu svibnja u lipanj svake godine pa čak i onih ratnih, pristizala u Zagreb, ali i u Rijeku i Split. Raspravama, kontroverzama, susretima i radionicama, brojna je publika pratila događaje i inovacije u tjelesnoj ekspresiji i politikama tijela koje je TSP inaugurirao.

    No, razvoj brojnih drugih festivala već je ranih 2000-ih dobrodošlo proširio izvedbenu hrvatsku scenu, dogodile su se specifičnije programacije koje su okupile vlastitu publiku, a ekonomski krahovi nepovratno su dokinuli mogućnost gostovanja velikih kompanija i produkcija. Nove generacije o TSP-u kao kontekstu u kome smo gledali skupine i umjetnike poput Nederlands Dance Company, Odile Duboc, Nigel Charnok, Emio Greco, Gilles Jobin, Preljocaj, Random Dance Company da nabrojim samo neke, mogu saznat listajući publikaciju Korpografije (za prvih dvadeset godina TSP-a), stare kataloge i raspršene arhive nezavisne scene.

    Ovogodišnji Tjedan suvremenog plesa, očekivano, dovodi neka poznata imena međunarodne scene, kao i nove talente, dok se radionicama, tribinama i predavanjima u tematskom smislu, festival ove godine uključuje u goruću svjetsku temu, pitanje održivosti. TSP najavljuje diskusiju održivosti u širem smislu: počevši od održivost karijera plesača, resursa, zajednice, a sve to, ističu u najavi „pozitivnim, ali i kritičkim odnosom prema budućnost koju gradimo, ulozi koju ples ima te moćnostima plesne transformacije“.
    VAN: Best Regards, autor Marco D Agostin
    Festival se tako prigodno otvara predstavom I'm Alive! autora Žaka Valente u produkciji riječkog Trafika koja progovara o održivosti plesačkih karijera, životnim, ali i umjetničkim izazovima s kojima se plesni umjetnici svakodnevno susreću. Punk, visoka moda i umjetnost, bunt, pomicanje granica društveno prihvatljivog i umjetnički prihvatljivog teme su koje propituje, a podjednako su aktualne i danas kao i nezaboravnih osamdesetih godine prošlog stoljeća.

    Kao kazališno plesnu senzaciju 39. Tjedan najavljuje predstavu/spektakl May B, koja je francusku koreografkinju Maguy Marin postavila u samo središte pozornosti svjetske plesne scene još 1981. godine. Nakon više od četrdeset godina izvođenja ta predstava i danas podjednako plijeni pozornost gledatelja, ali i kritike.

    Francesco Scavetta, rado je viđeni umjetnik u Hrvatskoj, bilo kada navrati održati jednu od svojih svjetski jedinstvenih radionica specifične plesne metodologije Suprising Body, bilo da predstavlja svoj neobični koreografski svijet inspiriran filmskim trenucima i metodologijama. Jedan je od najagilnijih autora danas, čiji su radovi gostovali u 73 zemlje svijeta, zagrebačkoj će se publici ove godine predstaviti s predstavom Hardly Ever, kojom istražuje koncept istine i laži u kazališnom kontekstu i svakodnevnom iskustvu.

    U goste dolazi i mladi talijanski umjetnik Marco D’Agostin, europska plesna zvijezda u usponu, sa svojom sjajnom predstavom Best Regards, koja je svojevrsni posveta Nigelu Charnocku, velikanu suvremenog plesa i osnivaču legendarne skupine DV8, a kojeg je Festival imao prilike ugostiti tijekom ratnih izdanja.

    Tu je naravno i bogati Off program Tjedna, u kome će se održati dvije konferencije koje se bave aktualnim pitanjima vezanim uz struku i njenu održivost. Prva je međunarodna konferencija Stronger Together: Performing Arts and Territorial Development, realizirana je u suradnji sa Francuskim Institutom u Zagrebu te Mrežom Teatroskop i Festivalom Cirkusa, a bavi se regionalnim razvojem i pozicijom nezavisne plesne scene i suvremenog cirkusa u Hrvatskoj i u Europi danas.
    WEE Scavetta: Hardly Ever, kor. Francesco Scavetta
    U suradnji sa Akademijom dramske umjetnosti i Školom suvremenog plesa Ane Maletić održati će se i konferencija na temu Gradimo Budućnost, uz prezentaciju radova studenata završnih godina. Razgovarat će se o održivosti karijera, viziji za budućnost i iščekivanjima mladih umjetnika koji stupaju na profesionalnu scenu.

    Na programu su plesne i koreografske radionice s međunarodnim gostima, od kojih TSP izdvaja onu „ekscentričnog francuskog koreografskog dvojca SINE QUA NON, koji poziva zagrebačke plesače, cirkusante, pjevače, akrobate, glumce i općenito umjetnike svih profila, da im se pridruže u četverodnevnom istraživačkom procesu za predstavu u nastajanju pod nazivom Out of the Blue, a kako i gledatelji ne bi ostali zakinuti za izvođačko iskustvo pobrinuo se mađarski umjetnik Mate Meszaros, koji poziva građane da mu se pridruže kroz šetnju u projektu Mechanics of Distance.

    Uz odabir hrvatskih umjetnika i njihovih radova: Saše Božića, Ksenije Zec, Žaka Valente, Zrinke Šimišić, Koraljke Begović, Tatjane Rupcich, zagrebačkoj publici će se predstaviti i umjetnici iz Srbije, Makedonije, Slovenije, Bugarske, Bosne i Hercegovine te Ukrajine i Mađarske, a sve to zahvaljujući suradnji s programom Perform Europe, jednim od najvećih aktualnih europskih programa koji ima za cilj jačanje mobilnosti europskih produkcija, unutar kojeg je nastala suradnička platforma East is Best.

    Multimedijalni sadržaji TSP-a bave se značajnom temom važnosti plesa u vrijeme ratnih razaranja i poraća. Tako će posjetitelji moći vidjeti prezentaciju video instalacije Our Family Garden, umjetnice Smirne Kulenović, koja na intrigantan način predstavlja stvaranje umjetničke zajednice tri desetljeća nakon rata u BiH. Predstavit će se također ukrajinska predstava Poslukh, nakon koje će publika moći razgovarati sa autoricom Krystynom Slobodianiuk. Ukrajinske umjetnike TSP podržava projekcijom kratkog filma umjetnika Antona Ovchenka, koji je nastao tijekom nedavnog boravka u skloništu u Kijevu. Filmsku selekciju festival će zaključit ciklusom kratkih filmova Malijskog umjetnika Smaïla Kanoutéa, jednog od 22 koreografa koje europska mreža Aerowaves izdvaja kao jednu od svjetskih mladih koreografskih nada koje svakako treba pratiti. (Više o festivalu saznajte ovdje.)

    I.N.S., PLESNA SCENA.hr, 27. svibnja 2022.

kritike i eseji