Premijera autorske predstave izvedbene umjetnice Nikoline Komljenović održana je 13. studenoga 2021. u Pogonu Jedinstvo u sklopu programa zagrebačke Noći cirkusa 2021 u organizaciji Cirkorame i suradnji sa Zagrebačkim centrom za nezavisnu kulturu i mlade Pogon te Centrom za kulturu i film Augusta Cesarca. U međunarodnu manifestaciju Noć cirkusa / La Nuit du Cirque 2021 (čije je ishodište u Francuskoj), koja je u ovogodišnjem trećem izdanju od 12. do 14. studenog 2021. obuhvatila više od dvjesto događaja u jedanaest zemalja Europe, Grad Zagreb je posredstvom Cirkorame uključen kao jedini hrvatski sudionik.
Plesačica suvremenog plesa, koreografkinja i producentica te pedagoginja plesa na svili Nikolina Komljenović iskusna je praktičarka zračnih akrobacija, zanesena istraživanjem pokreta. U svom novom radu, izvedbenoj instalaciji Tanka linija, ona sve rizike uključene u izvođenje zračnih akrobacija čini još izazovnijima, a izvedbu napetijom i estetski razrađenijom. Koristi se flaksom kojeg je, prema vlastitim riječima, odabrala zbog njegove tanane vlaknastosti, podudarne anatomskoj građi mišića ili kose, a taj neuobičajeni materijal prilagodila je specifičnostima zračne koreografije već u ranijoj hvaljenoj koreografiji Objekt u Subjekt prelazi #kralježnica (osvrt na izvedbu pročitajte ovdje). U novoj izvedbi od flaksa je u cijelosti satkano vibrantno tijelo izvedbenog k(v)adra unutar kojeg se odvija dramaturgija kontroliranog kretanja kroz simboličku i fizičku napetost između uspinjanja i spuštanja. Flaks je u takvoj izvedbenoj instalaciji više od temeljne materijalne sastavnice i više od jedinstvenog scenografskog elementa, na tragu radova akademskih kiparica Splićanke Petre Kovačić Djelo(vanje), (2009.) ili Zagrepčanke Marine Bauer Mjesto, (2017.), u kojima se kroz motiv „prostora kao mreže“ na različite način tematiziraju odnosi između likovnog i izvedbenog, jednako kao i međuzavisnost materijalnih i nematerijalnih komponenti.
Međutim, koncept gustog prostora Nikoline Komljenović sačinjenog od niti odlikuje se vizualnim isticanjem dinamičkih svojstava uvlačenja i izvlačenja zasebnih prostornih planova. U mračnoj dvorani scena sačinjena od tri sloja zastora gustih pramenova flaksa pod rasvjetom titra u zlatnim i srebrnim svjetlucanjima, raslojavajući prazni prostor izvedbe na teksturirane ljuske u kojima se tek kretnjama tijela dviju izvođačica pletu mreže i razlistavaju planovi. Dizajn kostima, zvuka i svjetla u potpunosti su usklađeni s odmjerenim vizualnim ključem kontrastnih naglasaka koji sudjeluju u oblikovanju tog efekta. Na početku dvije izvođačice formiraju zasebne planove izvedbe koju začinju na površini s nasuprotnih strana, stoga promatrači na svakoj strani gledališta imaju i različit uvid u aktualnu izvedbu. U jednom trenutku one svoj prostorni plan razigrano pretvaraju u golemu ljuljačku, a zatim prkose gravitaciji, opušteno horizontalno ispružene na visini od šest metara. U drugom trenutku se spuštaju, ležerno ovješene naglavce pola metra od tla. Tanke niti flaksa urezuju se u njihova tijela, koja se u zraku održavaju vlastitim naporima. Odnosi unutarnjeg i vanjskog reflektiraju se kroz konkretne modifikacije flaksa kao materijala, a on se mijenja jer apsorbira procesualna pregnuća, trga se i puca pod težinom tijela. Nestalni svjetlosni kavez sačinjen od struna, titrajućih plošnih niti u kojemu isprva svjedočimo odvijanju drame života uhvaćenog o tanku nit, a zatim i brojnim popucalim nitima, obuzimajuća je poput totalne metafore kozmosa, u kojemu upravo modovi titranja objašnjavaju sve čestice i međudjelovanja.
© Jasmina Fučkan, PLESNA SCENA.hr, 13. prosinca 2021.
Tanka linija
ideja, koreografija Nikolina Komljenović
izvode: Jadranka Žinić Mijatović, Nikolina Komljenović
dramaturgija Katarina Pejović, dizajn zvuka Miodrag Gladović, dizajn svjetla Bojan Gagić, kostimografija Tina Spahija, tehnička potpora Željko Bašković, Jasmin Dasović, Aleksandar Šon, Oliver Gemballa, scenografija / izum zračnog rekvizita Nikolina Komljenović
produkcija ekscena
partneri: Grad Zagreb, s.VILA, Cirkorama, DIZU Medika, Cirkus kolektiv Split, Zagrebački centar za nezavisnu kulturu i mlade – Pogon