Mjesto stvaralačkog dijaloga

7. Večer plesne minijature, Zadar, 19. i 20. studenoga 2020.

  • Plakat za 7. Večer plesne minijature (korištena fotografija iz filma Generator povratka. Autorice Matea Bilosnić i Lada Petrovski Ternovšek)Sedma po redu Večer plesne minijature održana je pod pritiskom i mjerama trenutne nezahvalne epidemiološke situacije. Do zadnjeg dana trajala je dvojba oko broja prisutnih sudionika programa što zbog uznapredovale epidemije, što zbog zgusnutih programskih aktivnosti svih aktera koji su pokušali s tekućom godinom izvršiti sve svoje obaveze, a na kraju i zbog vremenskih neprilika (zbog snažne bure gosti s Paga nisu uspjeli prijeći Paški most). No, unatoč neizvjesnosti u raskošnoj rezidenciji Kneževe palače u Zadru program je održan.

    Projekt je u svom začetku nastao kao okupljanje i prezentiranje radova zadarske plesne scene u vrijeme proslave Dana grada Zadra. Uz amatere sudjelovali su i profesionalni plesni umjetnici. Uz plesače suvremenog plesa nastupile bi i baletne udruge, plesači urbanih plesova, umjetnici cirkuskih vještina i slično. Pomno birane točke bile su reprezentativni predstavnici svog žanra koje je publika kroz bogatstvo raznolikosti zdušno prihvaćala. Vremenom se Večer plesne minijature pretvorila u Večeri, te se događaj profilirao kao mjesto susreta i stvaralačkog dijaloga plesača i koreografa s predznakom estetike suvremene plesne umjetnosti.
    Generator povratka. Autorice Matea Bilosnić i Lada Petrovski Ternovšek
    Prvu večer, 19. studenoga ove godine, program je započeo prezentacijom dva kratka plesna filma pod zajedničkim nazivom Generator povratka. Autorice Matea Bilosnić i Lada Petrovski Ternovšek su svoj eksperimentalni projekt zajedno s izložbom fotografija s filmskim motivima, vezali uz prostore u kojima su odrasle prikazavši ih u novome svijetlu i iz neke druge, pomaknute točke gledanja. Video Móre môra Matee Bilosnić vezan je uz kopno, livade i urbane, pomalo zapuštene prostore kao što su stara tehnička škola i lapidarij Narodnog muzeja. Nadrealističke i nadasve neobične slike u formatu kolaža kostima i prostora, pobuđuju i razgaljuju asocijacije gledatelja ukazujući na nadrealističku poetiku izražavanja mlade Zadranke. Glumačke su sekvence ispunjene emocijom tuge i čežnje, a svaki lokalitet pripovijeda svoju specifičnu priču. Chapter: See autorice Lade Petrovski Ternovšek kompaktniji je kraći uradak vezan isključivo uz more i uski pojas kamene obale. Dio gdje prevladava crna boja prikazuje ženstveno tijelo oslobođeno težine ispod morske površine, ezoterično, dinamično, u neprekidnom skladnom kretanju, apstraktno i vrlo funkcionalno. Drugi, kontrastni dio filma prikazuje krhko nago tijelo stopljeno s kamenom obalom kroz statične kadrove u kojima se giba jedino morski val. Obje plesne umjetnice su radile glazbu za film, koncept, snimale i montirale.
    Funeral For My 20s, autorica Sabina Perry, foto: Bojan Bogdanić
    Plesna večer započela je u Koncertnoj dvorani braće Bersa sa kraćom cjelovečernjom predstavom Funeral For My 20' Sabine Perry u vrlo sugestivnoj izvedbi Koraljke Begović. Ekspresivnost u gesti i pokretu, preciznost i nadasve zanimljiva tematika dojmili su probranu i malobrojnu publiku koja je smjela stati u dvoranu. Taj je solo nastao na tragu osebujne poezije američke pjesnikinje Emily Dickinson. Predstava je izvorno osmišljena s plesačicom Susanne Grau i izvedena 2013. u Kölnu u Njemačkoj. Komad je ponovo postavljen 2016. s Molly Johnson u Kanadi i 2019. Koraljkom Begović u Hrvatskoj (više pročitajte ovdje).

    Program se nastavio s minijaturom Jutro u mojoj koreografiji i izvedbi Srednje škole suvremenog plesa koja djeluje pri Glazbenoj školi Blagoje Bersa u Zadru. To je hommage pjesniku i profesoru Zlatanu Jakšiću, jednom od najistaknutijih čakavskih pjesnika druge polovine 20. stoljeća koji je svoj radni i stvaralački vijek proveo na Filozofskom fakultetu u Zadru. U njoj se prepliću medij suvremenog plesa, imaginarnih tijela i poezije uz pratnju originalnog glasa autora.
    Jutro, kor. Sanja Petrovski, foto: Bojan Bogdanić
    Za kraj večeri, najhrabriji polaznici Radionice pokreta i plesa za ne-plesače koju je u nekoliko navrata od ožujka ove godine vodila Josipa Štulić, izveli su zabavnu i duhovitu Etidu za ne – plesače, minijaturu nastalu na plesnom vokabularu koji proizlazi iz njihove vlastite mašte, strukturiranom u vremenu, prostoru i međuodnosima.

    Drugi dan Večeri plesne minijature započeo je u atriju Kneževe palače s, u posljednji tren izmijenjenom točkom Zadarskog plesnog ansambla, Renesansnim plesovima, također u mojoj koreografiji. S tim programom plesači su trebali svečano otvoriti obnovljene zadarske bedeme uvrštene na Popis svjetske baštine UNESCO-a na Dan grada, ali je proslava s popratnim programima otkazana. Sa suradnicima iz Ansambla, i uz podršku djelatnika Kneževe palače i Koncertnog ureda, pokušala sam i uspjela do kraja organizirati prostor i vrijeme kako smo i planirali mjesec dana unaprijed bez obzira na iznenadne promjene programa koje su nastupile. Zbog toga smo se snažno oslonili na vlastite snage. Na širokim stepenicama u hodniku predvorja palače, mlade polaznice Ansambla izvele su City of Stars, ritmičku igru prilagođenu prostoru pod vodstvom Patricie Gospić.
    Zadarski plesni ansambl: Renesansni plesovi, kor. Sanja Petrovski, foto: Bojan Bogdanić
    Program se ponovno seli u prostor Koncertne dvorane gdje je Petra Hrašćanec furiozno, po 78. put izvela Love Will Tear Us Apart, jednu od najdugovječnijih i najizvođenijih predstava u Hrvatskoj.

    Minijatura Ja sam ona je ja beskrajno je nježna i promišljena zajednička izvedba i kreacija plesačice Josipe Štulić i pjevačice Marte Kolege koje su, zaintrigirane svojim sličnostima, a također i razlikama, ostvarile skladnu i organsku scensku cjelinu kroz tradicijsku pjesmu iz Galicije upotpunjujući tijelo s glasom te istražujući načine pokretanja tijela glasom i namjerom partnera.
    You ll Be Back, autor Vito Sikirić, foto: Bojan Bogdanić
    Vrlo hrabra i nadahnuta bila je izvedba Vite Sikirića, mladog glumca Drame plus, koji je otpjevao i otplesao You'll Be Back, scenu iz američkog Broadway mjuzikla Hamilton koji tematizira osnivanje i osamostaljenje Amerike. Pjesma prikazuje engleskog kralja Georgea III koji na komičan način upućuje svoju poruku Americi u kojoj joj se obraća kao djevojci koja ga je napustila. Sama izvedba je doslovno na rubu da pređe u loše izvedenu trivijalnost, ali svježina, dosljednost, otvorenost i ranjivost šarmantnog mladića osvojila je publiku.

    Za kraj večeri izvedena je duhovita minijatura Medij(ator) Zadarskog plesnog ansambla koja je prvi puta prikazana ovoga ljeta na festivalu Monoplay. Bavi se popularnim trendovima održavanja tjelesne kondicije na jednom stranom jeziku. U stvari je vođena meditacija na srpskom jeziku propletena posvećenim izrazima visoke svjesnosti sa svakodnevnim i prizemnim nedoumicama, a sve to popraćeno yoga asanama u izvedbi Natali Perić.

    Od sudjelovanja u programu u zadnjem trenu odustali su najavljena Drama plus, Baletna udruga Pirueta i Plesna udruga Kissa.

    Večer plesne minijature u ovom je izdanju ušla u program međunarodne manifestacije Noć kazališta te je, kao što je već napomenuto, uvrštena u proslavu Dana grada Zadra. Trailer je izradila Lada Petrovski Ternovšek, a grafički identitet oblikovao je Igor Gluić, akademski slikar i dugogodišnji suradnik Ansambla. Večer plesne minijature je inicijativa koja sve više okuplja zrele plesne umjetnike, a kojoj je Zadar neobavezna poveznica. Značajna je za održavanje i podržavanje nezavisne scene sa svrhom popularizacije suvremene plesne umjetnosti te namjerom profesionalizacije plesne scene u Zadru.

    Pokrovitelj događanja je Ministarstvo kulture RH, Grad Zadar i Zaklada Kultura nova. Suradnici na projektu su Narodni muzej Zadar i Koncertna direkcija Zadar.

    © Sanja Petrovski, PLESNA SCENA.hr, 18. prosinca 2020.

Piše:

Sanja
Petrovski

kritike i eseji