Poticaj na smijeh i radost

5. Kliker – festival plesa, pokreta i igre za djecu i mlade, Varaždin, 28. rujna – 4. listopada 2020.

  • Leteće riječi

    Festival plesa, pokreta i igre za djecu i mlade Kliker umjetničke organizacije VRUM petu godinu za redom ponudio je program koji objedinjuje različite aktivnosti za mlade koje se tiču pokreta, igre, plesa, kazališta i umjetnosti općenito, od predstava za djecu i mlade do radionica, prezentacija, koncerta. Stoga je, unatoč poteškoćama pandemijske naravi, Varaždin i ove godine na nekoliko dana zaživio kao mjesto pažljive brige o edukaciji i kulturnoumjetničkom iskustvu djece i mladih.

    Na programu su bile dvije predstave Ceren Oran, turske autorice i izvođačice sa salzburške akademije. Njezinim predstavama Leteće riječi i Predivno drugačiji djeci se osvješćuju spone između glazbenika i plesača (na kazališnoj pozornici), prva kroz temu asocijativnih intermedijalnih poveznica riječi, zvuka i pokreta, a druga kroz odnos individualnosti i dinamike grupe unutar manje skupine ljudi. Istančanim osjećajem za mladu publiku Oran stvara djeci blisko kazalište koje potiče na smijeh i radost te time nalazi pogodan put za stvaranje nove generacije plesne, kazališne publike.
    Neobične ljubavi
    Divert / IMRC kolektiv i Žak Valenta svojom su predstavom Neobične ljubavi ukazali na potencijale vedre zaigranosti ljudskog (su)postojanja. Četveročlani ansambl – Marina Bura, Filip Sever, Iva Nerina Sibila i Helvecia Tomić – vrlo različitih izvođačkih modusa, stvara izvedbu na granici dramskog i fizičkog, plesnog i verbalnog. Njihov izvođački susret u okviru cjelovečernje dječje predstave rezultira dinamičnim promjenama scena u kojima su postavljene različite situacije i odnosi: roditeljski, bratsko-sestrinski, romantični, prijateljski; kroz likove male i malo veće djece, školskih simpatija, kućnih ljubimaca… Kroz igru dvoje ili više partnera, oblikuju se svakodnevne prisnosti, nadmetanja i svađice: sve to kao (manje ili više neobične) manifestacije ljubavi. Valenta je nesvakidašnjim izborom raznolikih izvođačkih alata (i poneki glazbeni broj) stvorio predstavu kakva se, pogotovo za mlađu publiku, ne viđa često.
    One
    Iste večeri, s predstavom naziva One, nastupale su djevojke koje su polaznice Dramskog studija pulskog Istarskog narodnog kazališta pod autorskim vodstvom plesne pedagoginje Andree Gotovine. Predstava tematizira, može se reći da i predstavlja, mlade koji traže svoj životni put, koji stvaraju, koji osjećaju sebe i one oko sebe te razigrano manevriraju izazove. Devet djevojaka, izvođačica, kroz svoju nježnost i ranjivost pokazuju prirodu svoje snage – mladenačke i čiste. Devet djevojaka, koje se nalaze na raznim prekretnicama koje odrastanje zahtjeva, tematski su se nadovezale na Oran i pokazale koliko međusobno mogu biti predivno drukčije, a istovremeno sjajno funkcionirati kao plesni ansambl. Gotovina svojim radom daje dramskom studiju pokret kao alat koji je na sceni nezaobilazan, a često zanemaren. Taj se rad očitovao u izvedbi koju su izvođačice snažno, a istovremeno nježno, u skladu sa svojim izvođačkim habitusima i individualnim sklonostima, iznijele pokretom u formatu plesne predstave.

    Open space format učinio se prikladnim za važan razgovor o modelima suradnje u pedagoškom aspektu plesnog, ali i općenito kulturnoumjetničkog odgoja mladih, u kojemu su sudjelovali svi predstavnici koji su za to odgovorni na više razina, od gradske uprave i lokalnih voditelja dramskih i plesnih studija, do ravnatelja škola, odgajatelja i umjetnika. Različite perspektive i uloge odgovornosti u oblikovanju kulture mladih, čiji je cilj razviti i očuvati želju za konzumiranjem ili stvaranjem umjetničkog izraza, donijele su brojne zaključke, ali i iskristalizirale su izazove koje novo doba sa sobom nosi. Pogotovo u izvedbenim umjetnostima gdje je neposrednost, dodir i fizička prisutnost velik dio gorko-slatke čarolije neuhvatljivosti izvedbenog trenutka.
    Predivno drugačiji
    Kliker je uspio programom popratiti aktualne teme koje okupiraju djecu i mlade. Razgovor organiziran u open space formatu pogodan je preduvjet za kontinuirano razvijanje kulture njegovanja plesa, kazališnog izričaja i navike gledanja te razvijanja kritičkog mišljenja nove generacije. Uz raznovrsne i prikladne plesne predstave koje zahvaljujući festivalu dolaze do mlade varaždinske publike, stavljanje naglaska na ciljeve odgoja i obrazovanja mladih, najveća je prednost i kvaliteta koju Kliker potencira.

    © Nikolina Odobašić, PLESNA SCENA.hr, 29. listopada 2020.
    (Realizirano kroz projekt Kritički parkour.)

kritike i eseji