-
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, Umjetnička organizacija 21:21, Zagreb: Zagrljaji, autorski projekt Ksenije Zec
Piše: Maja Đurinović
Predstava teče kao niz dueta u kojima se izmjenjuje izvođačka četvorka propitujući temu zagrljaja a specifičnost kreiranja tjelesnog, osjetilnog krajolika bliskosti svakog susreta potiče raznolike refleksije. Budući da svako od njih ima osnovni sebi svojstven pokret, svaki susret postavlja drukčiji zajednički nazivnik, i ima drugi ključ unutar uspostavljene kinesfere ...pročitajte cijeli tekst...
-
Tricycle Trauma: Bosa
Piše: Suzana Marjanić
Ivana Pedljo, idejna kreatorica predstave Bosa uočava niz promjena u rodnome kraju i iz tog uočavanja promjene Bosne koja to više nije u arhetipskim slikama, odlučila je izvesti priču o Bosni koja će slikama vizualizirati kontradikciju gdje kulturno bogatstvo postaje poligon za sukobe, a zbog političkih okolnosti netrpeljivost između tri nacije i dalje stoji kao trajan status quo ...pročitajte cijeli tekst...
-
Trećeprostor, Zagreb: Bear with me, autorica Irena Boćkai
Izvedba autorske nelagode je autoironična i provokativna, povremeno šarmantna u detaljima, posebice u procesu zaigranog uvlačenja u medvjeđu kožu, gdje se figuri transformiranoj u pokretljivu, ali tromu i nespretnu i zbijenu zgužvu plišanog kaputa doista ne nazire ljudska put. Ima vrijednih sugestija poput uvjerljivog četveronožnog kretanja ...pročitajte cijeli tekst...
-
Smo ga pofumali / Popušili smo!, performans Josipe Bubaš i Josipa Ivančića – Pine, MSU, Zagreb, 3. siječnja 2022.
Očigledna nedvosmislenost osim s aktualnim kontekstom, rezonira i s vrlo udaljenim umjetničkim konceptima moralnog poučavanja Međutim, razlika je jednako očigledna – Pinina narativna ideja nije idejna projekcija, već šamar stvarnosti. Šamar koji svoju motivaciju i potrebu za utjelovljenjem nalazi u istom razlogu iz kojeg proizlazi i snaga otpora koju izvedba pruža ...pročitajte cijeli tekst...
-
Malo Sutra, Domino, Zagreb: Bestjelesno, autori Bruno Isaković, Mia Zalukar
Zavodljivim predočenjem polazišne biomimikrijske pozicije, predstava Bestjelesno Brune Isakovića i Mie Zalukar donosi problematizaciju izvedbenog spleta i formiranja izvođačke životinje i njenih izdanaka kao otvorenog work of progress, kao nečega izmještenog što na sceni živi kao u istraživačkom terariju, hranjeno reakcijama publike ...pročitajte cijeli tekst...
-
Malo sutra, udruga Domino, Zagreb: Shake it off, autori Bruno Isaković i Mia Zalukar (obnova predstave)
Piše: Maja Đurinović
Ključ predstave: „Sve se sastoji od vibrirajućih čestica.“ u izvrsnoj izvedbi plesača do kraja uronjenih u osobni izvor titraja kao i transfer tuđih drhtaja, nadrastao je situaciju apstraktnog iscrpljivanja motiva i podcrtao osobnosti i međusobne ovisnosti u kontekstu društvene stvarnosti. Kolektiv vibrira, reagira na izvor i smjer podrhtavanja, nijansira ritam i dinamiku ...pročitajte cijeli tekst...
-
Multimedijalna koliba i Play / Pause – Paint Film, Müller: Stidljivost drveća, autori: Dubravko Mihanović Šimičić, Michaela Müller, Zrinka Šimičić Mihanović, Filip Šovagović
Eterična izvedbena struktura bogata doživljajnim slikama opletena je oko motiva unutrašnjih modifikatora poput integriranja tuđih (fetalnih) stanica u vlastitom tijelu, disanja kao ishodišne aktivacije pokreta ili ukorjenjivanja. Na toj širokoj osnovi razvijaju se i mračne sugestije pobuda strave, poput samoubilačkog čina ili kolektivnih rušilačkih zbivanja ...pročitajte cijeli tekst...
-
Antisezona 21 – ples u Gorgoni, MSU, Zagreb, 17. listopada 2021.: UO Četveroruka i Plesni centar TALA, Zagreb, Dowl, autorica Sonja Pregrad
Za publiku bi putovanje kroz različite aspekte plesnih manifestacija trebalo biti prilika za memorijsko povezivanje s kolektivnim nesvjesnim kao i s nadom u povoljan, iscjeljujući potencijal plesa u afirmaciji duha zajedništva. No iz oslonjenosti na povijesni narativ proizašla je koreografija zasnovana na simultanizmu – na gomilanju i višestrukom ponavljanju motiva ...pročitajte cijeli tekst...
-
Squarehead Productions, Irska: Stickman, autor Darragh McLoughlin & izložba i izvedba The Exhibition Project / When Circus Is Not Itself Anymore
Stickman je izvrstan autorski rad irskog umjetnika Darragha McLoughlina koji teži diskurzivnosti i otvorenosti karakterističnoj za djela suvremene umjetnosti i postmoderne prakse. Nadahnut performansom, s elementima dramskog i neverbalnog teatra, te iskustvom avangardne vizualne umjetnosti – primjer je onoga što se u teoriji zove „novi cirkus“ ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz 20. obljetnicu Dana hrvatskoga performansa u Varaždinu, 9. – 12. rujna 2021.
Piše: Suzana Marjanić
Ovogodišnja, dvadeseta obljetnica varaždinskih Dana hrvatskoga performansa pod tematskom odrednicom „Sutra svojom se temom okreće sutrašnjici“, obilježena je izvedbenim poveznicama s prvim izdanjem Festivala, u kontekstu formi re-izvedbi i re-interpretacija varaždinske performerske trijade koju čine Ivan Mesek, Alen Novoselac i Darwin Butković
...pročitajte cijeli tekst...
-
Eurokaz, Zagreb: Gilgameš u godini s 13 Mjeseca
Balansirajuće psihičko prolaženje kroz tri sloja civilizacijske petlje formira specifično iskustvo lutalačkog, migrantskog kretanja u prostoru neočekivanih preobrazbi. Gilgameševa šuma cedrova, slavonska šuma hrasta lužnjaka, šuma čiju priču sanja obamrla Elvira, magična šuma u kojoj se rastavlja smisao ljudskog postojanja na puko meso, a jezik na glasove u rastakanjima jezika ...pročitajte cijeli tekst...
-
Nicole Hewitt, Žene minorne spekulacije, Sekvenca 5 (Mutacije), multimedijalna izložba, MSU, Zagreb, 2. lipnja – 15. rujna 2021.
Kompleksni pristup virtualnom karakteru digitalnih medija Nicole Hewitt gradi u uskoj vezi sa svojim istraživanjima antropologije, teorije i prakse suvremene umjetnosti te s iskustvima rada ALU. Kritički odnos prema medijskim zakonitostima autoricu oslobađa potrebe da udovoljava klasičnim strukturalnim zahtjevima kompaktne filmske forme ...pročitajte cijeli tekst...
-
12. Almissa Open Art – festival suvremene umjetnosti, Omiš, 9. – 15. kolovoza 2021., kustos: Gildo Bavčević, organizator: HULU, Split
Piše: Suzana Marjanić
Tekstualnu priču o artivističkim praksama koje smo pratili u Omišu na 12. Almissa Open Artu završavam s tematskom odrednicom Situacionističke internacionale čiji je temelj koncept revolucija u svakodnevnom životu, revolucionarni sindikat svakodnevnog života i političkog angažmana, kroz igru i slobodu, kao izraz otpora mainstreamu potrošačke kulture ...pročitajte cijeli tekst...
-
Krležina Saloma / Rekvijem za mladog umjetnika, autorski projekt Selme Mehić i Maje Đurinović, 10. Festival Miroslav Krleža, Zagreb, 1. – 7. srpnja 2021.
U naglašeno fizičkom nastupu Selma Mehić poput skulpture u pokretu odmjereno izlaže svoje tijelo koreografiranim kretnjama, prateći u skladu s izgovorenim tekstom sve afektivne oscilacije. U prizivanju erotike nema doslovnosti, a mjestimice se prepoznaje i ironija posebice u evokaciji kompulzivne motorike u ponavljanju ležećeg položaja i kretnji nogama ...pročitajte cijeli tekst...
-
2. Performing Picnic Park Festival, Karlovac, 13. – 14. kolovoza 2021.
Festival je pokrenula grupa autora kao skroman, nepretenciozan projekt izvedbenih perspektiva za autore i za širu publiku, kroz prikaz manjih formi autorskih radova. Izvedeni radovi pozivali su na promišljanje, na budnost i aktivizam, na osobnu nadogradnju, ispreplićući teme koje su se prirodno nametnule nakon lockdowna i nevjerojatne godine iza nas ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz dvije izvedbe Antisezone: Filip Sever, Tijelo M. N.; Dunja Crnjanski, Pauza, Kulturni centar Travno, 3. srpnja 2021.
Piše: Suzana Marjanić
Plesna predstava Tijelo M. N je nastala u sklopu kolegija Plesno kazalište, MA Neverbalni teatar na UAOS-u (mentorica: Barbara Matijević). Riječ je o iznimnoj izvedbi-priči o vlastitome tijelu s kojim se u tragičnosti ljušture možemo i našaliti ili kao što glasi jedna od vrlo jakih duhovnih (ali i duhovitih) poruka koju nam je dao Tsong Kha-pa „Veseli svoje tvoje, tvoje je samo ovoga puta.“ ...pročitajte cijeli tekst...
-
Domino, Zagreb: Usmeni spomenik, red. Anica Tomić
Piše: Suzana Marjanić
Usmeni spomenik je predstava koju bi zbog razvijene empatije prema Drugima, suočavanja s govorom mržnjom ekstremističkih skupina i njihove provale nasilja, trebala postati izvedbenom čitankom za naše srednjoškolce. Mnogi bi se i pronašli u tim pričama straha, otpora i traženja izlaza objedinjenih oko nekoliko vrlo bitnih tema kao što su identitet, ljubav i nasilje ...pročitajte cijeli tekst...
-
Arktik – Institut za budućnost, Zagreb: Izlazak, autorica Vesna Mačković
Sve do završne scene razgovijetno se čita konceptualno-formalni sklop kojim se nastoji održati autorska poveznica cjeline, no u završnoj grupnoj sceni plesa i pjevanja, ujedno sceni koja za izvođačice nesumnjivo predstavlja autentičan doživljaj katarzičnog oduška, gledatelj nailazi na višak improvizacije u kojemu se dojam cjeline naglo raspline ...pročitajte cijeli tekst...
-
Referirajući se na izvedbu Neljudsko Josipe Bubaš, Ivan Pajić, dugogodišnji voditelj Multimedijalnog centra SC-a promišlja performativnu umjetnost i recentna političko-materijalna-profesionalna zbivanja na lokalitetu Kulture SC-a
Na radnoj pa i na ljudskoj pozornici, sve se brzinski mijenja, bez imalo razloga. Klike apologeta preuzimaju ulogu i manire velikog vođe, u čijem je rukama sva moć. To su naše politike, lokalno, globalno, kako god. Krajnji cilj je jasan, priskrbiti sebi moći i eksploatacije i manipuliranja ljudskim sudbinama. Umjetničin performans, bez zvuka, govori o tome ...pročitajte cijeli tekst...
-
Marko Gutić Mižimakov, Izvedbeni tereni za afektivne klonove, Galerija Nova, Zagreb, 21. – 26. svibnja 2021.
Izvedba koja se u Galeriji Nova u doživljajnom smislu mnogo duguje povoljnim sceničnim karakteristikama nevelikog izložbenog prostora Galerije Nova. Pretjerana redukcija pokreta svedenih na redundantne geste najslabiji je dio cjeline. Sa stajališta pozornosti posjetitelja je vrlo upitno i trajanje tako konfiguriranog dematerijaliziranog šupljikavog prostora od dva sata ...pročitajte cijeli tekst...
-
Izložba The Passage, Živi Atelje DK, Zagreb, 15. – 21. svibnja 2021.
Jedini umjetnički eksponat na izložbi The Passage je impozantna pojava slobodnostojećeg lumino-platna sačinjenog od tkanine obojene bojama biljnog podrijetla sastavljenog kao patchwork od trideset i šest spomen portreta tragično preminulih osoba različitih dobi, stradalih na najprometnijoj i ujedno najsmrtonosnijoj ruti ilegalnog prijelaza iz BiH u EU ...pročitajte cijeli tekst...
-
Robert Franciszty, Antikorona hepening ili „Ako ne mogu plesati, ne želim biti dio vaše revolucije“
Antikorona hepening zamišljen je kao participativni projekt koji poziva publiku na zajednički katarzični ples, a odvijao se u skladu sa svim propisanim epidemiološkim mjerama. Antikorona hepening žanrovski bi se mogao odrediti kao hepening po definiciji Michaela Kirbyja, odnosno kao umjetnička forma koje je sačinjena od alogičnih, segmentiranih elemenata ...pročitajte cijeli tekst...
-
TRAS studio, Zagreb: Koliko kubnih centimetara smije zauzeti moje tijelo, kor. Sonja Pregrad (Antisezona, MSU)
Piše: Iva Nerina Sibila
Sonja Pregrad i Trasice, kreirale su jak i provokativan rad, koji nema namjeru donositi odgovore, nego otvara prostor bogate diskusije na intersekciji feminizma, queera, pop-kulture, politike tijela i identiteta, teorije izvedbe, diskurzivnog potencijala koreografske prakse, ali i marginalizacije radikalnog performansa unutar institucionalnog umjetničkog konteksta ...pročitajte cijeli tekst...
-
Dječje kazalište Dubrava, Zagreb: Li, li, linija, kor. Maja Marjančić, Sandra Banić Naumovski
Piše: Maja Đurinović
Svjetlo je pravi partner, zaigran, nestašan i pomalo pakostan, čas je tu čas tamo, kad god plesačica misli da ga ima ono promijeni mjesto. Eleonora Magdalena Vrdoljak je razigrana i duhovita, i suvereno drži pozornost izazivajući veseli angažman i reakcije u publici. Predstava se lijepo i duhovito gradi i razvija u igri hvatanja svjetla, i lucidnih rješenja plesačice ...pročitajte cijeli tekst...
-
Plesni kolektiv d_lc, Zagreb: Klima, autorica Martina Granić
Stalna lokomocija ne donosi inovativnije koncepte pokreta. Međutim prostorna dinamika kretanja, pojačana slikama s ekrana i svjetlosnim dizajnom Marina Frankole pokrila je takav koncept. Predstava je zamišljena kao multimedijalni događaj jer se na dva nasuprotno postavljena ekrana, paralelno uz koreografiju odvija predočavanje nadnaravne snage prirode ...pročitajte cijeli tekst...
-
Istarsko narodno kazalište- Gradsko kazalište Pula: Beskrilci u oblacima, kor. Andrea Gotovina
Beskrilci u oblacima su dojmljivo, vizualno i zvukovno jako djelo kojeg odlikuje izvedba šestero uvježbanih, uigranih i usklađenih mladih plesača, od kojih neki imaju tek petnaest godina. To je u prirodi utemeljena, dosjetljiva, dinamična i zanimljiva predstava za djecu i mlade koja navodi na razmišljanje i potiče na pitanja vezana uz često nevidljiv dio svijeta prirode ...pročitajte cijeli tekst...
-
Stvari nisu kakve jesu, kor. Eni Vesović, Zagrebački plesni centar, Koreospektar, 15. prosinca 2020.
Eva Kocić i Fabijan Komljenović vladali su scenom svatko svojim umijećem ali su ujedno pokazali i da se snalaze i u području onog drugog. Tako je Komljenović dominirao glumačkom izražajnošću i jasno razumljivom dikcijom ali se pokazao i kao pouzdani partner u plesnim dijelovima, dok je Eva Kocić preuzela scenu svojom mekoćom i izražajnošću pokreta ...pročitajte cijeli tekst...
-
Umjetničko-znanstveno istraživanje Land Art, Earth Art, Earthworks: z/Zemlja i antropocen, drugi dio, 29. studenoga 2020., Ozalj, Obrež Vivodinski, Lović Prekriški, organizatorice: Zvjezdana Jembrih i Ida Blažičko, Akademija likovnih umjetnosti, Sveučilište u Zagrebu
Piše: Suzana Marjanić
Inicijatori te interdisciplinarne suradnje ističu kako su komunikacija, razumijevanje i interakcije in situ, ključne za poticanje i nicanje novih vizura istraživanja na tragu zaštite i očuvanja najvrijednijeg što nam je zajedničko – z/Zemlje, pogotovo sada kada konačno počinjemo biti svjesni da se u ovim kataklizmičkim posljedicama globalnoga zatopljenja ...pročitajte cijeli tekst...
-
Tricycle Trauma, Zagreb: Iskrenje, autorica Ivana Pedljo
Tijelo i trapez: na granici plesa i akrobacije sjedinjeni u otporu protiv izvanrednog stanja ili u borbenom klinču. Zadivljujuća je vještina izvođačice Ivane Pedljo koja nikako nije sama sebi svrhom, niti teži spektakularnoj akrobatici nego je komunikacija s trapezom. Akcija ili reakcija na ono što čujemo i osjećamo. Ona pokreće trapez i trapez pokreće nju
...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz dva programa land arta – Land art cirkus, Dvorac i Međunarodni park skulptura Jakovlje, 18. listopada 2020. i terenske izvedbe land arta u Obrežu Vivodinskom kod Ozlja 25. listopada 2020. u organizaciji multimedijalnoga umjetnika Alena Novoselca
Piše: Suzana Marjanić
Lendartističko i novocirkusko događanje u Jakovlju u nedjelju, 18. listopada ove godine, u organizaciji multimedijalnoga umjetnika i izv. prof. art na Akademiji likovnih umjetnosti Alena Novoselca izvedeno je u sklopu terenske izvedbe umjetničko-znanstveno istraživačkog projekta Land art, Earthart, Earthworks: Z/zemlja i antropocen, koji je svoje prvo izdanje imao prošle godine ...pročitajte cijeli tekst...
-
Izvedbena instalacija Dobra voda, koncept i koreografija Zrinka Šimičić Mihanović
Kroz postupno rahljenje nanosa vlakana u jednoličnom kretanju iz vrtloga polako izranjaju tijela plesača. Oni se nastavljaju kretati u sjedećem stavu, oko vlastite osi, po tlu u duhu nesvjesnog mehaničkog ponavljanja vrtložne horizontalne putanje, približavajući se i odbijajući poput elementarnih čestica. Izvedba se razvija kroz evokaciju arhetipskih prizora ...pročitajte cijeli tekst...
-
1. Festival suvremenog cirkusa, Split, 10. – 13. rujna 2020.
Festivalska programska selekcija težila je sustavnoj mozaičkoj cjelini, angažiranim, kritičkim i inovativnim radovima mnogostrukog zrcaljenja. Odabrane su monodisciplinarne predstave kazališnog govora s nadahnućem u fizičkom teatru i performansu. Najdojmljivija predstava bila je Pelat izgrađena u jednostavnosti, neposrednosti i komunikativnosti ...pročitajte cijeli tekst...
-
11. Almissa Open Festival, Omiš, 21.-26. kolovoza 2020.
Piše: Suzana Marjanić
Božena Končić Badurina izložila je niz od šest plakata – obiteljskih fotografija naslovljenih Što ova mladost ima zaboravit'?. Plakati nastaju kao uvećane fotografije Omišanki i Omišana iz pedesetih godina prošlog stoljeća. Umjetnica je intervenirala na plakatima-obiteljskim fotografijama odabranih sugovornika njihovim pojedinačnim izjavama o vremenu nekad i sad
...pročitajte cijeli tekst...
-
Dunja Knebl: monodrama Zašto sam postala javna pjevačica s 47 godina ili Strah od kloniranja u sklopu ciklusa MAKE Love NOT WAR, Kulturni centar Mesnička, Zagreb, 2. kolovoza 2020.
Piše: Suzana Marjanić
Još tijekom djetinjstva provedenog u Sjedinjenim Državama Dunja je izvan školskoga programa i nacionalnoga prosvjećivanja, učila američke narodne pjesme, i tu se desio prvi presudan utjecaj, glazbeni susret s Burlom Ivesom iz čijih je izvedbi naučila da je dovoljno znati dvije harme te da se „s vrlo malo nota može ispričati cijeli jedan život“ ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz programe: In memoriam Tomislav Gotovac (2010-2020), MMC, Zagreb, 24. lipnja 2020.; Nina Kamenjarin: re-enactment Gotovčeva performansa Straža na Rajni iz 1994. godine, Dom HDLU, Zagreb, 25. lipnja 2020.; Milan Božić: The Biggest: Antonio Gotovac Lauer, Galerija Bačva, Dom HDLU, 18.–28. lipnja 2020., uz posvetni performans na otvorenju; izložba Happ naš i druge priče, Atelijeri Žitnjak, Zagreb, 5. – 20. lipnja 2020.
Piše: Suzana Marjanić
Umjetnost Tomislava Gotovca paranoidna pogleda na svijet nastavlja se i deset godina nakon njegove smrti (25. lipnja 2010.). Naime, održane su dvije komemorativne posvete-događanja i projekciju Gotovčeva filma Kuda idemo ne pitajte (1966.) te slideshow fotodokumenata izbora umjetnikovih performansa izvedenih u Zagrebu
...pročitajte cijeli tekst...
-
Antisezona20: Umjetnička organizacija Četveroruka, Zagreb, Utopija produženog ovdje i sada, 20. lipnja 2020.
Forma projekta izrazito je otvorena i bez jasnih okvira te je zbog toga žrtvovala prostor događanja izvan zbilje, u želji da ga izjednači s izvedbenošću. Izvođači i publika ulazili su u prostor izvedbe i izlazili iz njega s jednakom, svakodnevnom energijom pa je čitava Utopija, emulzijom izvedbenog i neizvedbenog dobila na eksperimentalnoj važnosti, ali izgubila na izvedbenoj ...pročitajte cijeli tekst...
-
Vokoperformansi Xene L. Županić
Piše: Suzana Marjanić
Xena L. Županić poznata je na milanskoj kontrakulturnoj sceni po svojim glasovnim performansima s obzirom da je ključna izražajna matrica njezinih izvedbi raspon glasa, možemo reći – performativnost glasa. „Riječ je o bogatstvu boja glasa, iako boja ostaje ista, tonalitet se mijenja. Tako discipliniran glas, zadobiva orkestralni kapacitet punog zamaha.“ ...pročitajte cijeli tekst...
-
Izložba i performans – Bojan Koštić, Das Unbehagen II, Galerija Prozori, Zagreb, 13. – 27. ožujka 2020.
Piše: Suzana Marjanić
Izložba Das Unbegahen II multimedijalnoga umjetnika Bojana Koštića bavi se umjetnikovom nelagodom mucanja, svakodnevnom izvedbom mucanja, suočavanjem s mucanjem. Galerijski dio izložbe postavljen je u Galeriji Prozori, a izložena su jedan grafički list te rendgenska snimka autorove vratne kralježnice, njegova grla kao mjesta traume glasa ...pročitajte cijeli tekst...
-
Zvjezdana Jembrih, izložba land art radova Krpe, kolci, spirale, Galerija Greta, Zagreb, 16. – 23. ožujka 2020.
Piše: Suzana Marjanić
Izložba daje presjek umjetničinih land art radova nastalih od 1997. do danas, tako da se može smatrati svojevrsnom fragmentarnom retrospektivom, a radovi su predstavljeni fotografskom dokumentacijom i autoričinim kratkim refleksivnim tekstovima kojima prati svaki pojedini rad, tako da je dijadno koncipirana hermeneutičkim krugom slike i riječi ...pročitajte cijeli tekst...
-
DB Indoš Kuća ekstremnog muzičkog kazališta: I:O:, autori: autori Damir Bartol Indoš, Tanja Vrvilo, Pogon Jedinstvo, Zagreb, izvedbe 17. i 18. veljače 2020.
Piše: Suzana Marjanić
Izvedba istovremeno traži i pojačanu koncentraciju i toleranciju gledatelja. Kako navodi Indoš, to čini vidljivim te autorske tekstove, no istovremeno ih cut up tehnikom dodatno melju čineći ih teže razumljivim gledateljima. S druge strane, programskim knjižicama i video podrškom tijekom izvedbe, pedagoški informiraju gledatelje o materijalima ...pročitajte cijeli tekst...
-
ROOM 100, Split: Zvuk i tijelo, autorski projekt Dora Popić i Mišo Komenda
Ostvaren je tako po svemu skladan, poticajan, inspirativan, poetski, dojmljiv doživljaj i nastup čistog scenskog rukopisa kojemu su, svaki na svoj način, puni sukreativni prinos dali i Dora Prpić i Mišo Komenda, koji zajedno potpisuju ideju, izvedbu, pokret i glazbu. Njihovu izvedbu publika je u desetoj lađi Lazareta ispratila odobravanjem i dugim pljeskom ...pročitajte cijeli tekst...
-
Dario Juričan – redatelj i vrhunski performer koji potkopava političku nadutost (typhos)
Ukratko, Dario Juričan svojom se građanskom hrabrošću nadovezuje na temu Diogenova kiničkoga tijela koji je najbolje djelovao na ulici, doskočicom, živom riječju ili gestom, protjerujući filozofiju na trgove na samom početku njezina učahurivanja po učilištima. Očito je da drugoga izbora i nije imao, budući da je, kao i Juričan bio siromašan, nije pripadao moćnicima na vlasti ...pročitajte cijeli tekst...
-
Dvorana za izvedbene umjetnosti (DZIU) Medika: MiGracije iz Kroacije, red. Marijana Matoković i Nikolina Majdak
Piše: Maja Đurinović
MiGracije iz Kroacije, uz razvidni manjak grupne preciznosti, sadrže nekoliko izvrsnih brojeva i u sebi kriju puno veće potencijale urona u začudne prostore kazališta. Sigurna sam da Zagreb treba ovakvu izvođačku scenu i nadam da su MiGracije tek početak nekih novih, dobrodošlih, umrežavanja i zajedništava za istraživanje interdisciplinarnih kazališnih formi ...pročitajte cijeli tekst...
-
Circusnext platforma: Hugo Bergman, Između mene i teškog mjesta, prezentacija rada u nastajanju, Pogon Jedinstvo, Zagreb, 16. siječnja 2020.; Cirkorama: Cirkus kao posveta prirodi i prirodnom načinu postojanja
Zagrebački nastup je prvo kazališno uobličenje izvedbenog materijala nastalog jednogodišnjim istraživanjem kombinacije cyr weela i objekata i iako je riječ o prezentaciji ono što smo vidjeli daleko je više od samo rada u nastajanju ili scenske skice. To je vrlo promišljena i pažljivo kreirano djelo, iznimno vješto u ovladavanju cyr weelom, ali i uzbudljivo u sadržajnoj poetičnoj nadgradnji ...pročitajte cijeli tekst...
-
Marko Marković, performans Delirium interruptum, 9. siječnja 2020., povodom početka hrvatskoga predsjedanja Vijećem Europske unije, kod Zdenca života, HNK, Zagreb / Vlasta Delimar, performans Ah, moji umjetnici, moji ljubavnici, Galerija Bačva (HDLU), na otvaranju izložbe 40 godina art ljubavi Vlaste Delimar, 9. siječnja 2020.
Prostor izvedbe performansa Delirium interruptum bio je strogo omeđen, ograničen prostorom oko Meštrovićeva Zdenca života; uz policijski nadzor umjetnik nije smio prijeći, prekoračiti unaprijed dogovoreni prostor izvedbe s obzirom da je za izvedbu akcije udruga Domino trebala osigurati dozvolu policije. Država se štiti vlastitim sustavom kontrole i nadzora ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz premijeru dokumentarnoga performansa Zona kolektiva Montažstroj, Muzej suvremene umjetnosti, 22. prosinca 2019.
Piše: Suzana Marjanić
Konačno je netko od umjetnika/ica ukazao na izvedbu propale Sveučilišne bolnice u zagrebačkom naselju Blato. Premijera dokumentarnog performansa Zona organizirana je kao trilogija (kako i dolikuje tragičnim temama) u MSU u Zagrebu, a njime je Borut Šeparović obilježio tridesetu obljetnicu Montažstroja koji je također u MSU-u izveo svoj prvi projekt ...pročitajte cijeli tekst...
-
Performance Art Festival, Osijek, 19. – 20. studenoga 2019.: 365 rutina, koncept Nina Kurtela
Korišteni plesni vokabular podsjeća na pješački pokret Yvonne Rainer, no pokret nije bio glavni značenjski nositelj koncepta, nego ideja dviju prijateljica da komuniciraju kroz pokret, neovisno o fizičkoj udaljenosti. Zahvaljujući tehnološkim mogućnostima one su zajedno u isto vrijeme na različitim mjestima stvarajući zajednički, virtualni prostor izvedbe ...pročitajte cijeli tekst...
-
ROOM 100, Split: performans Barehanded Sculptor, red. Jakov Labrović (Gostovanje u Puli)
Publika je pozicionirana uz obje strane zida omeđujući i označavajući prostor izvedbe. Izvođačica ulaskom u scenu počinje savijati, rotirati, izvrtati dijelove tijela prezentirajući nam krajnosti hiperekstenzije koje joj anatomija kostiju i mišića dozvoljava. Izvođačica dopušta da blizina publike utječe na međuprostor koji ih dijeli, savija ga i popunjava oko isprepletenih udova ...pročitajte cijeli tekst...
-
Barutana 019, Osijek, 30. rujna – 5. listopada 2019.
Barutana kroz godine njeguje tradiciju tjelesnog umjetničkog izraza, plesnih izvedbi i performansa, ali se ne zatvara u okvire određenih umjetničkih praksi, pa se svake godine program obogaćuje novim sadržajima. Ove godine je u prostorima galerije Kazamat za vrijeme Barutane 019 bila postavljena izložba novih članova Hrvatskog društva likovnih umjetnika u Osijeku ...pročitajte cijeli tekst...
-
10. festival suvremene umjetnosti Almissa Open Art pod tematskom odrednicom Kuda idemo?, kustosica Sandra Sterle, Omiš, 8.-14. kolovoza 2019.
Naslovna referenca 10. festivalskog izdanja može se nadovezati na trijadu faustovskih pitanja, odnosno na naslovno pitanje Gauguinove slike Odakle dolazimo? Što smo mi? Kamo idemo?. Očito smo svi zajedno tu negdje, i dalje s tim trijadnim pitanjem, i to između Gauguinova Rajskog vrta, odnosno cetinskoga Otoka ljubavi i Gotovčeva art-pitanja Kuda idemo – ne pitajte ...pročitajte cijeli tekst...
-
Festival Ganz nove Perforacije, Zagreb, 30. lipnja i 1. srpnja 2019.: UO Četveroruka, Zagreb, Razgovaranja, autorica Marina Petković Liker
Težnja je autorice da budemo uključeni, ganuti, potaknuti na koji god način. Nekom temom, mirisom kolača i travarice, gestom... Takav tip izvedbe želi iznuditi samopromatranje. Jer radi se o onome neizrecivom; i izvedba tome teži. Ne da se čuju neke teške priče i nepravedne sudbine, niti da se shvati kako je zapravo bilo, nego da se osjeti ono što se ne može ispričati ...pročitajte cijeli tekst...
-
Ljeto u MSU 2019.: Umjetničke akcije i performansi – Enološki performans Liquid Rullet Tajči Čekade (22. lipnja); plesni performans Simultaneous metamorphosis Vanese Imrović, (7. srpnja)
Tajči Čekada poziva publiku na konzumiranje proizvoda začinjenog ljudskom krvlju koju je tijekom izvođenja performansa donirao suradnik. (Na stolu su čaše s crvenom votkom među kojima je jedna s običnom votkom koja je obojana krvlju.) Autorica Liquid Rulleta izaziva publiku na propitivanje kulturnih stereotipa o krvi, AIDS-u, kanibalizmu ili gurmanstvu ...pročitajte cijeli tekst...
-
Pet pjesama u dva dijela za tri plesačice, autorica Mie Štark
Čitava je izvedba izravno usmjerena na odnos izvođač – gledatelj, ali samo u smjeru prema gledatelju. Stoga je čitav koncept može interpretirati kao antipredstava. Pet pjesama u dva dijela za tri plesačice je vrlo atmosferična kratka forma koja izvedbom obrće osnovne uloge unutar izvedbe, a tri izvođačice svojim kretnjama slažu izvedbu distopijskog osjećaja indiferentnosti ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz peformans Pojedeni dom Nikoline Butorac, Muzej suvremene umjetnosti, Ljeto u MSU 2019.: Umjetničke akcije i performansi, Zagreb, 8. lipnja 2019. i uz performans Candy Venus Bakes Andree Júlije Fajger Dudás, 18. Dani performansa, dvorište palače Sermage, Varaždin, 9. lipnja 2019.
U Pojedenom domu umjetnica je pozvala okupljene da nacrtaju svoj imaginarni stan čiji je tlocrt oblikovala od smjese zobi, maka i banana. Na kraju smo taj veganski sirovi kolač bili zamoljeni i pojesti. Riječ je o iznimnoj, realiziranoj metafori eat arta gdje je metafora „novčanoga žderanja" realizirana u obrnutom egzistencijalnom smislu pa sada „žderemo" vlastiti stan ...pročitajte cijeli tekst...
-
U povodu otvaranja izložbe J. P. Ivančića Mojih prvih 45 električarskih na Art sceni, Greta, Zagreb, 27. svibnja 2019.
Na samom otvorenju izložbe umjetnik je izveo kratak predavački performans u okviru kojega je uputio na mini roman 45 rouTE, koji je napisao kao dadaistički biogram o tih 45 godina na domaćoj art sceni i na svoju transgresivnu poziciju između dvije dimenzije rada – baze i nadgradnje, duhovne i materijalne dimenzije rada, rada kao koncepta i kao grube materijalne činjenice ...pročitajte cijeli tekst...
-
Platforma HR, Zagreb 15. svibnja – 2. lipnja 2019.: Kik Melone, Zagreb, Melone Pataphysica
Piše: Jelena Mihelčić
Melone Pataphysica pokušava reći kako ono što je s jedne strane posve logično i razumljivo, s druge strane to ne može biti. Patafizika je slavljenje beskorisnog te ju je nemoguće definirati jer je svaka definicija u startu pogrešna, pa tako valjda mora biti i u slučaju ove prilično zamorne i uzaludne predstave. No zašto onda stvarati i zašto takvo stvaralaštvo gledati i iskusiti? ...pročitajte cijeli tekst...
-
Ljubav i otpor Ivane Popović, Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb, 21. ožujka – 28. travnja 2019. (uz otvaranje izložbe i katalog izložbe, kustosica i urednica kataloga Nataša Ivančević)
Monografiju Ivane Popović otvara uvodni tekst kustosice izložbe Nataše Ivanković, u kojem se ističe njezina svestranost – bavila se kazalištem, performansom, kostimografijom, kiparstvom, modnim dizajnom, slikarstvom, crtežom, kolažima i primijenjenom umjetnošću. Ivanković također piše i opširan tekst o vizualnoj umjetnost kao liniji otpora Ivane Popović ...pročitajte cijeli tekst...
-
Kulturna alternativa mladih – Hram, Split: It happens (work in progress), autori Júlia Campistany, Rémi Lebocey
Vještina Júlije Campistany na trapezu je zadivljujuća, i premda sustavno izbjegava bilo kakav pokušaj osvajanja publike gimnastičkim umijećem, to je neizbježno. lakoća izvedbe zahtjevnih elemenata, kontrola pokreta i promjene ritma koje ostvaruje oduševljavaju publiku. Scenske situacije grade se na ispitivanju mogućnosti alata, cirkuskog vokabulara izvođača ...pročitajte cijeli tekst...
-
12. Međunarodni festival kazališnih akademija Dioniz, Đakovo, 27. – 31. ožujka 2019.: Okrugli stol Tijelo u izvedbi: Suvremene perspektive (Najava novog diplomskog studija na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku)
Deset sudionika okruglog stola raznovrsnog iskustva tjelesnosti u izvedbi diktirali su dinamičnost razgovora koji ukazao na nemogućnost iscrpljivanja raznih aspekata tijela kao žarišta materijalizirane energije i središta performativnog izraza u kazališnom kontekstu i izvan njega. Dublja problematizacija teme nije bila moguća, ali je cilj otvaranja bitnih pitanja pokreta postignut ...pročitajte cijeli tekst...
-
Eurokaz, Zagreb: Pjesma Cvrčka, red. Iva Srnec
Iva Srnec i Beatrica Kurbel zajedničkim su susretom teksta i izvedbe Krležine najmračnije novele – montirane s nekim drugim usporednicama Krležinih književnih svjetova, poput ekspresionističkog Kraljeva kao i simfonijskog Pana – demonstrirale da je ono što se trenutno događa u Europi samo mračno ponavljanje prošlosti prve političke svjetske histerije ...pročitajte cijeli tekst...
-
Kazalište Mala scena, Zagreb: Buga Marija Šimić, Leptirove pjesme, red. Buga Marija Šimić
Obje izvođačice superiorno vladaju scenom i svojom umjetničkom granom te je ostvaren uvjerljiv spoj sadržaja, kako poetsko-plesnog, tako i muzičkog. Leptirove pjesme su edukativna glazbeno plesna predstava koja je bez i jedne izgovorene riječi uspjela djeci na poetičan način približiti svijet Bečke moderne i dubinu solo pjesama Dore Pejačević
...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz izložbu Njih su dvojica, a mi smo sami Marijana Crtalića, Galerija Vladimir Nazor, Zagreb, 22. studenoga – 8. prosinca 2018., i performans Kvadratura kruga izveden na otvaranju izložbe
Na izložbi Njih su dvojica, a mi smo sami mogli pogledati videodokumentaciju performansa Marijana Crtalića iz serije Mogućnosti otpora a ovom prigodom navodim performans (a riječ je o tridesetak performansa u navedenoj seriji) Mogućnost izlaza u kojemu umjetnik pokušava ironijski proći glavom (ne samo metaforički nego i realiziranom, dakako izvedbenom metaforom) kroz zid ...pročitajte cijeli tekst...
-
58. Annale; Priroda, društvo i druge priče, Poreč, 2. kolovoza – 15. rujna 2018.
Završno, prizvala bih tezu Murraya Bookchina o ekologiji slobode, odnosno da antropocentrična dominacija nad prirodom proizlazi iz realne dominacije čovjeka nad čovjekom, što je demonstrirala i izložba. Odnosno kao što je to na izložbi dokumentirao fotografskim ciklusom Michal Iwanowski – „Ne postoji nevino mjesto na Zemlji.“ ...pročitajte cijeli tekst...
-
Festival Perforacije, 11. lipnja – 13. kolovoza 2018.: Koprivnica, 14. srpnja 2018.
Nebojša Vuković je u Cipelaru odlično složio konglomerat gas maske, navijačke majice, zvončarskoga animalnoga motiva s iznošenim, razgaženim cipelama koje su mu vezane oko struka (simbolika svih cipela domaćih cipelara koje su ostavili odlaskom u inozemstvo) te upozoravajućim megafonom o bijegu iz neartikuliranoga kretenizma i izvikivanje cijena ostavljenih cipela ...pročitajte cijeli tekst...
-
24. PUF, Međunarodni kazališni festival, Pula, 1. – 5. srpnja 2018.
Predstava Anno Domini 2018. – Halab emotivno je rastvorila pitanje empatije prema Onima koji više nemaju pravo na vlastiti dom. Iznimno jaka izvedbena metafora prolaza izbjegličkoga gumenoga čamca kroz Zlatna vrata scenska je kulisa patnje izbjeglica, prognanika, gdje čamac vođen oslijepljenim Haronom postaje posljednje utočište, liminalni prijelaz poniženih i uvrijeđenih ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz performans Stotinu zdravica skupine Via Negativa u izvedbi Anite Wach na Queer festivalu (ZPC, 15. svibnja 2018.) i retrospektivnu izložbu Ne sprašujte, kam gremo Tomislava Gotovca, Mestna galerija, Ljubljana, 12. travnja – 17. lipnja 2018.
I dok je Antonio G. Lauer (aka Tomislav Gotovac) preuzeo formu glupog klauna, u formi melankolije naslovnoga određenja Glupi Antonio predstavlja, Bojan Jablanovec u režijskoj vizuri, a Anita Wach u energičnoj antinazdravičarskoj izvedbi demontirali su svu laž političke retorike obećanja u bolje sutra. Toga nema jer država ne može voljeti – ona samo traži podanike ...pročitajte cijeli tekst...
-
Mismo Nismo, prezentacija rezidencijalnog projekta NOise Cirkus u Splitu
Posthumanistička vizija svijeta Tjaža, Eve i Otona razvija se iz kritike potrošačkog društva, ali to je i refleksija o vezi ljudi i materijalnih stvari, o sjećanju i emociji koju vezujemo uz predmete te primjer kulture recikliranja. Nakon predstave publika i izvođači imali su priliku razgovarati o izvedbi, ponuditi izvođačima povratnu informaciju i utjecati na razvoj sljedećih izvedbi ...pročitajte cijeli tekst...
-
les ballets C de la B, Requiem pour L., autori Alain Platel i Fabrizio Cassol
Piše: Iva Nerina Sibila
Requiem pour L odvija se u napetosti između gledateljske nelagode, iritacije i zazora, pokrećući pitanja o etičnosti, voajerizmu čak i manipulativnosti koji donosi snimka s jedne strane, a s druge u raskoši melodioznosti, dinamike i emocionalnosti glazbeno-scenske izvedbe. Ono što je zaista impresivno i neupitno u predstavi je tijek glazbe i vrhunska izvedba ...pročitajte cijeli tekst...
-
Teatar &TD, Zagreb: Željko Zorica Šiš, Ljubavni slučaj Fahrije P., usuglašivač ideja Zlatko Burić Kićo
U spoju melankolije filmskih svjetova Rainera Wernera Fassbindera, klasičnog noir krimića i ekspresionističke groteske Georga Grosza izdvaja se izvedbeni format Hrvojke Begović kao nesretne Fahrije i njezine dionice-žalopojke u duhu sevdalinki, žalopojnica za voljenom osobom kao i izvedbe u dada-punk strukturi privatnoga detektiva Reinera Fassa, Private Eye (Zlatko Burić Kićo) ...pročitajte cijeli tekst...
-
Koreospektar, Zagrebački plesni centar: de.not, Zagreb, Burza Grešaka, autorica ideje i koncepta Dora Kokolj
Piše: Maja Ležaić
Glavna misao, cilj, zaključak ali i neizbježno izvođačko te gledateljsko iskustvo Burze Grešaka je destigmatizacija događaja greške. Greške se pretvorbom u anegdote i stvaranjem ugodne atmosfere gotovo negiraju, a iskrenim i dovoljno neposredno autobiografskim izvođenjem, predstava na suptilan način iznosi prijateljski dijapazon ljudskog ponašanja ...pročitajte cijeli tekst...
-
Kombinirane operacije 2017., Zagreb: Ružni kućni prizori, autorica Staka.Live / Željka Sančanin
Piše: Maja Ležaić
Svijest o estetici seksualnog je nešto što, iako urođeno, ima svoj proces gradnje i gradacije s obzirom na izloženost, a izolirano promatranje i viđenje iste te estetike u namjenskom prostoru multimedijalni izložbe, oduzima njenoj višeslojnoj vrijednosti i onemogućuje dodir s kapacitetima koje ta vrsta estetike može, i ima glavnu namjeru, dotaknuti
...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz zoo-performanse Irene Boćkai i Roka Nakića povodom zatvaranja izložbe O životinjama i ljudima u Etnografskom muzeju u Zagrebu 10. studenoga 2017. i uz izložbu-akciju EkoEko ljudsko mlijeko Tajči Čekade u Klubu mladih Club 21 KUC-a Lamparna, Labin (11.-25. studenoga 2017.)
Sve tri izvedbe – gestualni performans Roka Nakića, plesni perfromans Irene Boćkai i izložba-akcija Tajči Čekade – potvrdile su cinički paradoks: danas kad je životinja kao i cjelokupna priroda svedena samo na eksploatirajući objekt, u onome što animalisti nazivaju Holokaustom, začudo nije nestala i simbolička vrijednost životinja
...pročitajte cijeli tekst...
-
Festival svjetskog kazališta: Sud Costa Occidentale, Palermo, Italija, Emma Dante, Sestre Macaluso, red. Emma Dante
Piše: Maja Ležaić
Gotovo vještičji, neobuzdani tjelesni smijeh sedam žena živopisno odzvanja pozornicom i kriomice otvara vrata macabre atmosferi. Sestre Macaluso su zabavna i emotivna predstava tečnog karaktera i odličnih glumačkih izvedbi. Bučna i strastvena, talijanska u svom najboljem nasljeđu, vješto priča gotovo tradicionalnu priču o jadu, ljubavi i opstanku srčanih malih ljudi ...pročitajte cijeli tekst...
-
23. PUF – Međunarodni kazališni festival, Pula, 1. – 5. srpnja 2017.
Popodne i večer jednog fauna Artoura Astmana osvojilo je dvije nagrade na ovogodišnjem PUF-u. Predstava je to iznimne plesne energije, u kojoj je autor (ujedno i izvođač) dirljivo, bolno, strahotno prožeo biografsku priču provokativne koreografije Vaclava Nižinskog Poslijepodne jednog fauna s vlastitom autobiografskom pričom plesača, umjetnika ...pročitajte cijeli tekst...
-
Simpozij Okret, BADco. i Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, 16. – 17. lipnja 2017.
Tema simpozija bio je okret. Kao koreografirana kretnja, teoretska figura, aspekt ritma… u svim svojim definicijama i potencijalnosti, kvalitetama i učincima. Okret kao dio kretnje čiji je gradivni i kvalitativni dio. Bojana Cvejić se kroz svoje predavanje usmjerila na logiku progresa unutar projekta ali i temporalnog progresa unutar šireg gospodarskog i povijesnog aspekta ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz Stelarcovo predavanje uz videoprojekciju i izložbu fotografija, Tehnički muzej Nikola Tesla, Zagreb, 9. svibnja 2017.
Stelarc je svojim iznimnim predavanjem potvrdio kako je daleko zanimljivije slušati autointerpretacije umjetnika/ica od ponekad teorijskih nadinterpretacija. Tako smo u njegovoj autointerpretaciji pratili put njegova body arta i kiborške umjetnosti od suspenzija vlastitoga tijela pa sve do demonstracije koncepta trećeg uha u podlaktici
...pročitajte cijeli tekst...
-
Međunarodni dan muzeja: Izložba KOD kod Meštrovića, 18. – 25. svibnja 2017., autorica projekta Vana Gaćina, autorica koreografije Nikolina Komljenović, Muzeji Ivana Meštrovića | Atelijer Meštrović, Mletačka 8, Zagreb
Sam pokret plesačice je tek u rijetkim trenucima interaktivnosti s tehničkim sklopom djelovao kao vizualno-akustički instrument. Cijela kompozicija djela je unatoč stalnom kretanju i smjeru obilaženja konstrukcije djelovala zaustavljeno, statično, upravo kao skulptura, s elementom suptilnog, jedva primjetnog zvukovnog i svjetlosnog mobila
...pročitajte cijeli tekst...
-
Gostovanje: Teatar Osmog Dana, Poznanj, Poljska, Dosjei, izbor tekstova Ewa Wójciak i Katarzyna Madoń-Mitzner (Barutana, Osijek)
Upravo u situacijama u kojima glumci zaborave tekst pa se moraju podsjećati ili jedni drugima došaptavaju što trebaju reći, vidjela se njihova neiscrpna igrivost, želja za igrom i komunikacijom s publikom, umijeće snalaženja u glumačkim improvizacijama i dugogodišnje scensko iskustvo koje iz svake (nepredviđene) situacije uspije napraviti i izvući ono najbolje ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz triptih izložbu Otpor, pokret, promjena: Fragmenti aktivističkih i umjetničkih praksi u regiji od 1980-ih naovamo, s naglaskom na segment navedene izložbe koja je nastala kao izbor političkih performansa domaćih autora/ica od 2000. do danas, predvorje Kina SC, kafić Teatra &TD i Kiosk, Zagreb, 13. – 22. travnja 2017.
Bila je to mala no bogata izložbena rekapitulacija protest arta s prizivanjem dokumenata ali jednako tako i svakodnevne snage otpora koja nam je trenutno i više nego potrebna (Jon McKenzie profetski je nazvao svoju knjigu Izvedi ili snosi posljedice: od discipline do izvedbe). A kako nismo izvodili ni provodili otpore u sustavnom nizu, posljedice se itekako osjećaju ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz promociju monografije Svena Stilinovića Neču. (ur. Branka Stipančić, DAF, Zagreb, 2017.), i izložbu Slobodan reći Neču (autorica koncepcije izložbe: Jasmina Bavoljak) Art Salon, Ilica 12, Zagreb, 31. ožujka – 8. travnja 2017.
Što se tiče krvožednosti ekonomije, u okviru Svenova konstativa o geometriji krvožednosti, prve teorije koje su preletjele Atlantik u avionima, koje su iznajmili MMF i Svjetska banka, bile su ekonomske teorije neoliberalizma; bila je to tzv. doktrina šoka koja je ciljala na istočnoeuropsku ekonomiju kao sustav naslijeđen iz socijalizma
...pročitajte cijeli tekst...
-
Performans Zeleni zagrljaj – 17 dana, 29. ožujka 2017. i otvaranje izložbe Zeleni zagrljaj Milana Božića, Galerija 90-60-90, Pogon Jedinstvo, Zagreb, 30. ožujka – 1. travnja 2017.
Pri završetku performansa Zeleni zagrljaj – 17 dana Milan Božić zaogrnut u crnu togu (simbolički – toga, realno – prekrivač) interpretira vlastiti performans, rastvara pitanje umjetnosti i pitanje revolucionarne snage pjesme Padaj silo i nepravdo. Odnosno umjetnikovim riječima: „Ova pjesma je buntovnička, kao što je i ova izložba buntovnička.“ ...pročitajte cijeli tekst...
-
Performans Neizdrživo, Trg bana Josipa Jelačića, Zagreb, 30. ožujka 2017.
Nazvan i opisan kao „Choreographic documentary on public disappearance“, idejnost djela je bilo kroz pasivnu hijerarhiju izvedbe i promatrača u javnom prostoru ilustrirati prikazano stanje društva. Skala intenziteta se regulira samim radom predstave, njena nenapadnost i opuštenost korespondira i uvjetuje ponašanje ostalih gledatelja i prolaznika ...pročitajte cijeli tekst...
-
Predavanje Dvije Alme – dramatične sudbine dvaju žena Marijane Pintar (popratni plesni program u koreografiji Desanke Virant)
U tako kreiranoj promjeni raspoloženja i pozitivnom ozračju, doticaji života Alme Rosé i Alme Mahler ogledaju se i u fizičkom kontaktu dviju plesačica Martine Tomić i Ive Šolčić u drugoj koreografiji na glazbu Josefa Lannera. Opisujući i upisujući u prostor široke, otvorene, kružne geste, one u partnerskoj igri jedna drugoj nude i pružaju sigurnu podršku ...pročitajte cijeli tekst...
-
Vokoperformansi Katalik Ladik
U jednosatnom razgovoru, predavanju – predavačkom performansu i performansu Katalin Ladik je autointerpretirala vlastito iznalaženje umjetnosti performansa u kontekstu zvučne poezije. Bilo je to tih 1960-ti i 1970-ih godina kada je počela djelovati subverzivnom životnom akcijom žene, u smislu samohrane majke, i umjetnice u patrijarhalnom društvu ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz 80. godišnjicu rođenja Tomislava Gotovca i 20. godišnjicu izvedbe performansa Prilagođavanje objektima na Trgu maršala Tita – Trg maršala Tita, volim Te!
Uz 80. obljetnicu umjetnikova rođenja i 20. godišnicu izvedbe performansa Prilagođavanje na Trgu maršala Tita – Trg maršala Tita, volim Te!, izvedenom na Tjednu performansa Javno tijelo, izložbom Trg Maršala Tita, volim te! Institut Tomislav Gotovac u Institutu za suvremenu umjetnost obilježio je te obljetnice anarho-oca ex-YU i hrvatskoga performansa ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz izložbu Bacača Sjenki Zidne novine – Neispričani Zagreb, uz desetu obljetnicu projekta Zidne novine grada Zagreba, Galerija na katu, Kulturno informativni centar, Zagreb, 16. – 23. prosinca 2016.
O spin-off multimedijalnom urbanom projektu Bacača Sjenki, kroz svih njegovih deset izdanja, možemo reći kako takvom performativnom strategijom zidnih novina grad svakodnevice, može i treba postati kozmički. Odnosno, kao što je aktivist Jerry Rubin ustvrdio: „Život je teatar, a mi smo gerilci koji napadaju oltar autoriteta… Ulica je pozornica." ...pročitajte cijeli tekst...
-
Uz izložbu Himmlisch-irdische Freundschaft Željka Zorice Šiša koja je prezentirala njegove kontrolirane hepeninge na Festivalu Prvih (1.-4. prosinca 2016., Galerija SC, Zagreb, Festival Prvih, Domino i Kultura promjene)
Željko Zorica Šiš u svojim je posljednjim radovima, a čiji smo presjek mogli vidjeti na izložbi Himmlisch-irdische Freundschaft, u susretu ovozemaljskih i postmortalnih zamisli – odabrao Dalíjevu paranoičko-kritičku aktivnost, koja nam otkriva nova, objektivna značenja iracionalnog te na opipljiv način primiče svijet sumanosti prema zbilji
...pročitajte cijeli tekst...
-
Teatar &TD, Zagreb: Kuća na oštrici, red. Marina Petković Liker
I ponovo apstrakcije ostaju razdvojene u svojim polovinama te dvokomorne kuće našega uma, gdje čitava priča o pokušaju komunikacije, o pokušaju razumijevanja, o pokušaju da se dobije topao odgovor Drugoga, od pokušaja da ne ostanemo na negativnim procjenama onih najagresivnijih u stadu, završava ženskim neredom
...pročitajte cijeli tekst...
-
Teatar &TD, Zagreb: Kugla glumište: Salvador Dalí – Ljubav i pamćenje – Evokacija, autori: Autorski kolektiv
Zasigurno da u sjećanjima živućih Kugla-lica sve ono što se izvedbeno ostvarivalo u nadrealističkoj evokaciji Kugla glumište: Salvador Dalí – Ljubav i pamćenje – Evokacija dakako nije nalik linearnom sjećanju, nego gomoljastoj, rizomskoj evokaciji, kako je to s pravom odredila Anica, ili kao što je to pokazano u videoinstalaciji Kao da je bilo sad… ...pročitajte cijeli tekst...
-
8. Perforacije Zagreb, 16. – 20. lipnja 2016.: Kuća ekstremnog muzičkog kazališta, Festival Perforacije, Teatar &TD, Zagreb, Svaka revolucija je bacanje kocki, osim što, autori: Damir Bartol Indoš & Tanja Vrvilo
Izvedbeni tandem Indoš – Vrvilo nose snagu shizofrene izvedbe kao što ju je to u Njemačkoj i Italiji nosio filmski dvojac Straub – Huillet jer sustavno izvedbeno demonstriraju da je drugačiji svijet ipak moguć, pa makar i na pozornici, i to u svim distopijama, antiutopijama i foucaultovskim heterotopijama međuljudsko-vampirskih energija ...pročitajte cijeli tekst...
-
Zagrebačko kazalište mladih i Montažstroj, Zagreb: Borut Šeparović, Crna knjiga, red. Borut Šeparović
Glazbeni songovi satirične i sarkastične oštrice, uporaba tehnologije koja upravlja nama, ali i mekano, ugodno kretanje i promatranje svijeta cijele predstave daju ovoj domišljenoj predstavi dozu topline i nade unatoč svemu. Crna knjiga pokazuje angažman i snagu Šeparovićeva kazališta, poetiku i energiju Montažstroja te svih iznimnih izvođača ...pročitajte cijeli tekst...
-
1er Stratagème: I have Never Done This Before, autori Barbara Matijević i Giuseppe Chico
Piše: Iva Nerina Sibila
Zaranjajući u zakutke YouTubea predstava I've Never Done This Before razbija iluziju o toj internetskoj stranici kao mjestu demokracije, donoseći na scenu oslabljenu on-line komunikaciju, izolaciju i kič-mentalitet, ali i kreativnost, razigranost, lucidnu kritičnost skrivenih jutjubera. Unutar tog polja autori grade svoj izvanserijski eksperiment ...pročitajte cijeli tekst...
-
1er Stratagème: I have never done this before, autori Barbara Matijević i Giuseppe Chico
U naizgled djetinjem i naivnom načinu razmišljanja i prezentacije leži neobičan šarm ove predstave koja progovara o novoj generaciji ljudi koji za svaku informaciju odmah posežu za svojim mobitelima, tabletima ili računalima. Bitno je osvijestiti da se u eri interneta način informiranja i prostor imaginacije i nadahnuća bitno promijenio ...pročitajte cijeli tekst...
-
7. Perforacije Festival, Rijeka – Split – Zagreb, 13. – 29. lipnja 2015.: BADco., Stranac, red. Goran Sergej Pristaš, tekst Goran Ferčec
Piše: Jelena Mihelčić
Koreografiju čini niz jednoličnih i repetitivnih migracija izvođača s jedne na drugu stranu scene te vrtnji oko svoje osi. Kasnije, kao da je idealizirani pan-mediteranski krajolik kakvog je Camus opisivao u svojim djelima, poslužilo kao koreografski predložak pa se izvođačice postepeno skidaju iz lanenih odijela do kupaćih kostima
...pročitajte cijeli tekst...
-
VRUM performing arts collective, Zagreb, Kazališna družina Pinklec, Čakovec, Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu: Andri Beyeler, The killer in me is the killer in you, my love, red. Sanja Tropp Frühwald i Till Frühwald
Piše: Iva Nerina Sibila
The killer in me is the killer in you, my love će s tinejdžerskom publikom komunicirati dinamikom, vizualom, aktualnim i žestokim jezikom, odličnom glazbom i identifikacijom s bolnim mjestima. Odrasloj se publici obraća s druge strane, kroz pogled unazad prema sivoj zoni tinejdžerstva fokusom na sve one nevidljive, prešućene katastrofe
...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Mi smo kraljevi a ne ljudi, kor. i red. Matija Ferlin
Piše: Iva Nerina Sibila
U koreografiranom solo materijalu otkrivamo specifične, dotad skrivene fizikalitete glumaca. Plesno-pokretna građa, vidljivo ferlinovskoga tjelopisa, a moćno sljubljena sa specifičnim tjelesnostima glumaca-izvođača, zaprema prostor negdje između dječjih pitanja i trauma nevidljivih, a u Mi smo kraljevi a ne ljudi često optuživanih i prozivanih odraslih ...pročitajte cijeli tekst...
-
Naj, naj, naj festival, Zagreb: Kazalište Mala scena, Zagreb, Jacques S. Matthiessen, Zašto baš ja?, red. Jacques S. Matthiessen
Piše: Maja Đurinović
Zašto baš ja? je predstava neobično fine, mirne, ozbiljne duhovitosti, tkane na pomalo retro, tatijevski nježan način. Budući da nema teksta i sve je u radnji i načinu obavljanja te radnje, mimski teatar zahtijeva iznimnu koncentraciju i usredotočenost na zadatak. Izvođači su precizni u izvedbi radnje i onda u otvaranju pogleda prema publici
...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Georges Biset, Carmen, koreoredateljica Selma Banich, muzički redatelj Ivan Fak
U riječkoj Carmen nema sjaja, blještavila, plesa, kićenih kostima i svega drugog što se očekuje od opere, a fokus je na glazbi, likovima i njihovim odnosima. Za operu je vrlo neobičan i tjelesni angažman pjevača. Koreoredateljica Selma Banich suptilno je istaknula odnose likova pomoću pokreta, specifičnih pozicija u prostoru i fizičkog kontakta ...pročitajte cijeli tekst...
-
Paradigma, autor Željko Drmić
Piše: Jelena Mihelčić
Za razliku pokreta, vizualni aspekt predstave pomno je promišljen. Iako ga zagrebačka umjetnička scena poznaje kao voditelja Kolaža, Željko Drmić je, barem kao autor u izvedbenim umjetnostima, novo ime. Paradigma je stoga prilično uspješna u namjeri, začudnosti, posebno vizualnom dojmu, dok joj je kao cjelini potrebno podosta uređivanja ...pročitajte cijeli tekst...
-
Triko cirkus teatar, Kulturni centar Travno, Zagreb: Hans Christian Andersen, Snježna kraljica, red. Iva Peter-Dragan, kor. Sarah Bebe Holmes
Zbivanja na pozornici, mahom izražena plesom na svili, slijede ili ilustriraju Andersenovu bajku, no nipošto doslovno ili banalno, ona su preobličena u samodostatnu vrijednost. Maštovti odmak od realnosti, s odmjerenim otplutajem u bajkovitu snolikost, s mnogo izvođačke pažnje, korak po korak, bez brzanja dočarava kvalitetu ugodna polusna ...pročitajte cijeli tekst...
-
14. Performance Art Festival, Osijek, 18. i 19. srpnja 2014.
Za ovogodišnje 14. izdanje Festivala kustosica Leila Topić odabrala je temu Izvođenje grada, u kojoj su sudjelovali Selma Banich, Mathieu Bohet, dvojac Lightune.G (Miodrag Gladović i Bojan Gagić) i Vlasta Žanić. Očito je da se ovakvim izvedbenim manifestacijama u javnim prostorima uspijeva razbiti makar na kratko struktura autoritarnoga grada ...pročitajte cijeli tekst...
-
Teatar &TD, Zagreb: Planet 8, koncept, glazba i tekst Mirela Ivičević
Uništeno cvijeće lijepo miriše, opći ugođaj ostvaren svjetlosnim oblikovanjem, šminkom, kostimima te osobnostima aktera i stvaratelja zrači elegancijom i privlačnom toplinom koja obuhvaća, a u nizu pomaknutih glazbenih rješenja i poteza, pred kraj komada, smješten je i buran odsječak fascinantne snage, dojmljivosti i uzbudljivosti
...pročitajte cijeli tekst...
-
Kik Melone, Zagreb: Exotica, autori Pavle Heidler, Bruno Isaković, Darko Japelj, Silvia Marchig
Na kraju predstave slika egzotičnog drugog, istodobno kolonijalnog i koloniziranog, konstruirana na zasijecanju u prošlost te na viziji društva utemeljena na egzotičnoj različitosti, opterećena „banalnošću egzotike“ pribježište traži u čisto fikcijskim svjetovima. Znanstveno-fantastičnim odrednicama egzotika izmješta se u područje utopističkog ...pročitajte cijeli tekst...
-
15 godina TRAFIK-a, Rijeka, 17. – 24. srpnja 2013.
Predstave imaju čudan odnos prema protoku vremena – zbog ovisnosti o prisutnosti izvođača, o vlastitoj izvedbenosti, često im se tolerira duži vremenski raspon unutar kojih cirkuliraju festivalima i ostalim prezentacijskim modelima, nego što je riječ o ostalim umjetnostima. Možda baš zbog toga, zanimljivo je pogledati škako stare Trafikove predstave ...pročitajte cijeli tekst...
-
Marmot, Zagreb: Do kosti, kor. Irma Omerzo
Predstava nema konkretan početak i kraj zbog čega ne bi smetao i neki drukčiji slijed sekvenci, ali ako se radi o kolažu možda baš tako treba i biti. Rad krasi nepretencioznost i jednostavnost, tematska jasnoća, i izvrsne izvedbe svih izvođača. Ipak, šteta je što unatoč fascinaciji kostima premalo vidimo pokret u kojem se ta fascinacija očituje
...pročitajte cijeli tekst...
-
Istovremeno drugi, kor. i red. Matija Ferlin
Piše: Iva Nerina Sibila
Koreografski, Matija Ferlin uspio je čemu streme mnogi, a to je dobiti koherentnu i prepoznatljivu estetiku koja djeluje kao da organski izlazi iz svakog pojedinog tijela, a istovremeno je minuciozno precizna u prostoru, ritmu i dinamici. Ništa nije prepušteno slučaju, mada se pokret kovitla prostorom, kao da izvire iz lišća, baš ovdje i sada. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Prostor plus, Rijeka: International Harvester: Prototypes, red. i kor. Kate Foley
Piše: Tatjana Sandalj
Kićena dvorana Filodrammatice postala je idealnom pozornicom sukoba sna i jave, hedonističkih iluzija što ih pletu slike na zidovima i stropu, te ekonomskog kolapsa što ga živimo. Uz glazbu i zvukove izvedene uživo, Kate Foley i Jorge Correa Bethencourt ponudili su neposredno iskustvo koreografiranog tijela u stiliziranoj igri barokna dvora ...pročitajte cijeli tekst...
-
Kreativni laboratorij suvremenog kazališta KRILA; Rijeka: Carte blanche, kor. i red. Ivana Peranić
Piše: Tatjana Sandalj
Svako značenjsko iščitavanje Carte blanche izrazito je individualno i samo jedno od mogućih. Niti mogu biti beskonačne, a mogu biti i ograničenje čovjeka u prostoru i vremenu. Što se emotivnog doživljaja tiče, neispisani papir ovoga puta autorima nije poslužio kao pokriće za nekreativnost i neduhovitost nego upravo obrnuto
...pročitajte cijeli tekst...
-
BADco. i Domino, Zagreb: Ima li života na sceni?, kor. Pravdan Devlahović Ana Kreitmeyer, Nikolina Pristaš, Zrinka Užbinec, red. Goran Sergej Pristaš
Piše: Tatjana Sandalj
Pitanje je koliko bi se u specifičnom scenskom doživljaju Ima li života na sceni? snašla prosječna kazališna publika bez uputa u vidu popisa prizora, a i uz sve to predstava ostaje prilično apstraktna i hermetična iako se gledatelj povremeno može nasmijati i zabaviti uz scenske dosjetke i sjajnu izvedbu posebno Pravdana Devlahovića
...pročitajte cijeli tekst...
-
Istarsko narodno kazalište – Gradsko kazalište Pula: Jasna Žmak, Istovremeno drugi, red. Matija Ferlin
radi se o predstavi koja govori o uvjetima vlastita nastajanja i o svojim osnovnim gradivnim jedinicama: pokretu i govoru. I dok su se u Samicama glumci izgovarali rečenice koje su bile, riječima redatelja, „deformirane ili lišene svog prvotnog značenja“, ovdje se plesači gotovo odriču svoje plesne edukacije kako bi se vratili na čistu formu
...pročitajte cijeli tekst...
-
O.N.E.: Black, interaktivna videoinstalacija, Martina Nevistić i Iva Korenčić
Piše: Iva Nerina Sibila
U pojam Black, dakle crnila, autorice ulaze nizom jednostavnih asocijacija koje pokreću njihovu maštu i grade estetsko-koreografski sistem. Pitanje odsustva, praznine, ništavila pa čak i smrti koje se vežu na pojam crne boje, Martina Nevistić i Iva Korenčić koriste nepretenciozno i s gotovo drskom lakoćom
...pročitajte cijeli tekst...
-
Jukebox, kor. Ksenija Zec i Saša Božić, Kuća Lauba, Zagreb; Trag / Trace / Spur, kor. Michaela Müller, Zrinka Šimičić Mihanović i Fa Ventilato, Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb
Piše: Maja Đurinović
Iako imaju isti koreografski zadatak očite su osobne kvalitete plesačica koje se međutim, prvi put zajedno na sceni, odlično slažu. Nikolina Pristaš je suptilna, misaona, kao sa zadrškom, pokret pušta mekano kroz sebe, dok je Petra Hrašćanec eksplozivna, nestrpljiva, i geste i tijelo baca odlučno u prostor, bez predumišljaja
...pročitajte cijeli tekst...
-
The Necessary Stage, Singapur, i Trafik, Rijeka: Crossings, red. Alvin Tan
Piše: Iva Nerina Sibila
Jednostavna iskrenost kojom Žak Valenta prepričava anegdote s putovanja iz Zagreba u Rijeku s fotografijom prelijepe Sharde pod rukom, završava stvarnim susretom i finom koreografijom prepoznavanja i razumijevanja. Ta linija predstave, smještena u njezinu posljednjem dijelu, rješava mnoge otvorene krajeve Crossingsa
...pročitajte cijeli tekst...
-
Perači prozora, autorica Natalija Manojlović
Piše: Mirna Rončević
Emocije koje polučuje ljudska patologija i strah od slobode ovdje su iznijansirane i jasno profilirane, manifestirajući se u scenskoj dinamici u širokom rasponu od letargije do agresije. Zanimljiv koncept, vrsna režija, koreografija, scenografija i dramaturgija te izvođačka uvjerljivost pridružuju ovaj projekt uspješnicama autorice i izvođača ...pročitajte cijeli tekst...
-
Eurokaz, festival novog kazališta: 27. lipnja – 2. srpnja 2012.: Theatercombinat, Claudia Bosse, dominant powers. what is to be done then? & biografski krajolici Novog Zagreba; Dalibor Martinis, Simultani govor
Piše: Iva Nerina Sibila
Koliko je rad Caludie Bosse u prostoru razveden i dinamičan – i čini mozaik prekoračenja u dislokaciji eksponata, publike, tekstova, koreografije i prostora, rad Dalibora Martinisa djeluje kao vizualna instalacija ili zvučni oratorij. Minimalna dinamika koju čine promjene svjetla zvuka, čine ovaj rad koherentnim, stabilnim i upečatljivijim ...pročitajte cijeli tekst...
-
Teatar Rubikon, Rijeka: Fuzija B, red. Zvonimir Peranić
Piše: Tatjana Sandalj
Autori su secirali predstave Teatra Rubikon i u Fuziji B ih sveli na osnove dijelove scenografije, kostimografije i glazbene ulomke posloženi u asocijativni niz slika koje grade atmosferu, a od svakog u publici autori očekuju aktivan introspekcijski pristup osobnom iskustvu i pronalaženje frekvencija na kojima se uspostavlja komunikacija s viđenim ...pročitajte cijeli tekst...
-
Persona, ideja i režija: Nataša Lušetić, produkcija: MSU i Multimedijalna radionica „Nataša Lušetić“
Piše: Iva Nerina Sibila
Nataša Lušetić u svim segmentima pokazuju potpunu autorsku suverenost i ne otvara prostore sumnji ili krhkosti. Koliko je duhovita i povremeno zabavna, izvođački besprijekorna, Persona je istovremeno sumorna, jer za sobom ostavlja tezu da je prostor stvarne individualne slobode unaprijed nastanjen modelima koje je jedino moguće ponavljati ...pročitajte cijeli tekst...
-
Bacači Sjenki: Muški - ženski / Ženske - muške (MŽŽM), red. Katarina Pejović i Boris Bakal
Piše: Mirna Rončević
Doista, i potrebna je hrabrost da se osobno iskaže javno – izvođači nastupaju kao privatne osobe izlažući svoja iskustva, uvjerenja i osjećanja na propitivanje samima sebi, ostalim izvođačima i publici. Svaka izvedba sadrži niz varijacija na zadanu temu i u toj je raznolikosti (perspektiva) njezina zanimljivost ...pročitajte cijeli tekst...
-
Teatar 2000, Zagreb: Tko si ti i otkud ti pravo, pokretač projekta: Vilim Matula
Piše: Maja Đurinović
Riječ je o finom cinizmu; nema tu provala krika i bijesa, psovke, vulgarnosti. Mali, komorni skup ozbiljan je, građanski, obrazovan i naivan u recepciji i razmatranju suvremenih društvenih fenomena što u sprezi sa sadržajem izaziva veseo smijeh koji prepoznaje. U predizborno vrijeme ova mala grupa umjetnika izložila je svoj program
...pročitajte cijeli tekst...
-
de facto, dance_lab collective i Teatar &TD, Zagreb: Nosferatu, autor Saša Božić u suradnji s izvođačima
Piše: Iva Nerina Sibila
Postavljen u formi mekih granica kao „niz plesnih i kazališnih eseja“, Nosferatu je komunikativna i dinamična predstava. Solo Jastrevskog začudan je i istovremeno zabavan i duhovit. Koliko je scena u prvom dijelu vizualno i atmosferom uvukla gledatelje u noć, ulaz Petre Hrašćanec-Herceg i Damira Klemenića unosi energiju dana i životnosti ...pročitajte cijeli tekst...
-
Istarsko narodno kazalište – Gradsko kazalište Pula (u partnerstvu sa Zagrebačkim plesnim centrom i Kazalištem Planet Art, Zagreb): Jasna Žmak, Samìce, koreograf i redatelj: Matija Ferlin
Iako je na sceni čak devet likova pa je za njih nemoguće reći da su sami, oni su ipak odsječeni od svijeta. Iako se ne zna zašto su zatočeni, vidljiva je njihova znatiželja i nagađanja što se krije u vanjskom svijetu i što ih sve čeka. U nastojanju da dobiju odgovore na ta i slična pitanja, oni vode zanimljive, neobične i često duhovite razgovore
...pročitajte cijeli tekst...
-
Teatar Rubikon, Rijeka: Koji K?, red. Zvonimir Peranić
Piše: Tatjana Sandalj
Peranić je dekonstruirao poznate literarne cjeline i od njihovih dijelova načinio nov, osebujan i autentičan kazališni scenarij, u završnom izvedbenom obliku koristeći manje doslovnih citata iz tekstova, a više atmosferu. Predstava Koji K? nastajala je dvije duge godine i svaki je njen dio pažljivo izbrušen da se uklopi u cjelinu ...pročitajte cijeli tekst...
-
Fraktal Falus Teatar, Split: Judita, red. Hrvoje Cokarić
Predstava je zanimljiv obračun s literarnom baštinom koji će mnoge sklone klasici uvrijediti. Ali, kao i svaka alternativa, i Fraktal Falus Teatar pokušava biti angažiran i provokativan, u čemu je s ovom predstavom uspio. U svakom je slučaju Split ovom predstavom dobio bitno drugačije poimanje scenske umjetnosti i radikalnu dezintegraciju svete baštine ...pročitajte cijeli tekst...
-
Festival Perforacije, Rijeka, Zagreb, Dubrovnik, 16. - 25. listopada 2010.: Montažstroj, Vatrotehna 2.0, red. Borut Šeparović
Piše: Jelena Mihelčić
Originalna Vatrotehna kultna je predstava skupine Montažstroj, a njezina reinterpretacija se ne zaustavlja na podvostručenju originalne izvedbe s malim pomacima u sceni i kostimu. Drugi dio predstave je taj koji nas na vrlo izravan i grub način vraća u realnost. Obilježen je manje pokretom, više izgovorenom riječju
...pročitajte cijeli tekst...
-
Bacači sjenki, Odmor od povijesti, red. Katarina Pejović, Boris Bakal (u koprodukciji sa Zagrebačkim kazalištem mladih i Festivalom Perforacije)
Sukladno naslovu predstave, aranžman pozornice emanira ozračje odmora – posjetitelji se predaju vodstvu glumaca koji ih tetošeći ušuškavaju i poliježu u krevete. Tako predstava ima meditativan karakter vodeći nas kroz „metafizičko putovanje po rubu kolektivne i individualne svijesti, kroz predjele sna i smrti kao jedinih sigurnih utočišta od povijesti“ ...pročitajte cijeli tekst...
-
Studio za suvremeni ples, Povijest gledanja, autorski projekt Olivera Frljića
Piše: Maja Đurinović
Baveći se, kao i obično, odnosom moći, (na poleđini programa je fotografija iz aktualne militarizacije Varšavske) Frljić od početne radne definicije specifične performativnosti čina gledanja dolazi do zaključnog ukidanja plesne izvedbe. Pretpostavimo da je to Studio i želio. Činjenica je da je vrijeme sve teže i da sustavi financiranja pucaju po šavovima na bezbroj mjesta ...pročitajte cijeli tekst...
-
Teatar &TD, Zagreb: O prijateljstvu, koncept i režija Saša Božić
Piše: Iva Nerina Sibila
Postavljanjem filma kao ishodišta za kazališni projekt, autor zaista uspješno pomiče okvire same izvedbe, prenoseći atmosferu, ritam i ton filma i uključujući ih u samo tkivo režije odnosno koreografije. U oba su dijela tako atmosfere i estetike filmova precizno prenesene i to minimalnim scenskim sredstvima, dakle samom izvedbom
...pročitajte cijeli tekst...
-
Diva, red. Edvin Liverić, TRAFIK
Piše: Iva Nerina Sibila
U linčevskoj underground atmosferi, koju uspostavlja već na samom početku, autor svoj scenski lik ostavlja zamrznut u razmrljanoj šminki, krivom tijelu, čekanju perike koje nema, a divom, odnosno citatom dive, postaje tek u popratnom materijalu. Dakle u onom ne-materijalnom, u sanjanom, u izmaštanom ...pročitajte cijeli tekst...
-
Brice Leroux, Solo#2 – Frekvencije, Eurokaz, MSU
Piše: Iva Nerina Sibila
Što je u viđenome igra svjetla, što je odsjaj, što tromost oka, odnosno gdje završava stvarnost a počinje iluzija igra je oko koje se, doslovno, rotira ovaj rad. Magična ljepota instalacije izvija se iz analitičke, minimalističke koreografije svjetla i pokreta, u savršenom skladu znanosti, filozofije i umjetnosti ...pročitajte cijeli tekst...
-
Zagrebački plesni centar: Plesna improvizacija s likovnim umjetnikom Duškom Šiblom, autori: Duško Šibl, Irma Omerzo & Bojan Gagić
Piše: Jelena Mihelčić
U trenutku kada Duško Šibl ustane i odlazi do štafelaja postavljenog u jednom kutu pozornice, plesači intenzivnije ispunjavaju prostor improvizirajući, a slikar odlučnim potezima kista kreće nizati jednu po jednu skicu. Nakon svake skice Šibl trga stranice bloka i kreće iznova. Skice ne samo što slijede linije tijela, nego prvenstveno njihovu energiju ...pročitajte cijeli tekst...
-
Kazalište slijepih i slabovidnih Novi život, Zagreb: Drago mi je što vas vidim, autorski projekt Ksenije Zec
Piše: Maja Đurinović
Nakon Nos vamos a ver, Drago mi je što vas vidim nova je predstava iste autorske i izvođačke ekipe koja nastavlja igru osobnih istraživanja, bavljenja trajanjem i supostojanjem uz druge, podjednako neambiciozne kolege na sceni. Sceni koja izgledom naglašava pripadnost medijski nezanimljivom i neuzbudljivom društvenom rubu, da ne kažemo kulturnom podzemlju ...pročitajte cijeli tekst...
-
Udruga profesionalnih plesnih umjetnika PULS (u suradnji s 25. Muzičkim biennalom Zagreb): 0 IX III/XC-LX-XC, kor. Katarina Đurđević
Piše: Jelena Mihelčić
Postavljeni okvir izvedbe performansa implicira ograničenja koja na plesnu umjetnost postavlja kulturna politika, ali i na vrlo jednostavan način pokazuje mogućnosti prilagodbe ljudskog tijela na prostorna ograničenja, odnosno simbolički, mogućnosti prilagodbe čovjeka na nametnuta pravila i pronalaženje vlastitog mjesta pod suncem
...pročitajte cijeli tekst...
-
Bad Co.: 1 siromašan i jedna 0, red. Goran Sergej Pristaš, Tomislav Medak
Piše: Maja Đurinović
Projekt 1 siromašan i jedna 0 pristupačan je i na neki način znanstveno popularan, nešto kao kazališni esej, no Bad Co. ostaje u karakterističnoj intelektualno ohlađenoj interpretaciji i strogoj podjeli funkcija i hijerarhiji uma i tek dekorativnog tijela. Izbjegavajući emotivno i osjetilno, sugerira intelektualno povezivanje prezentiranog materijala ...pročitajte cijeli tekst...