• U svijetu (rječite) šutnje i empatije

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, Umjetnička organizacija 21:21, Zagreb: Zagrljaji, autorski projekt Ksenije Zec

    Piše: Maja Đurinović
    Predstava teče kao niz dueta u kojima se izmjenjuje izvođačka četvorka propitujući temu zagrljaja a specifičnost kreiranja tjelesnog, osjetilnog krajolika bliskosti svakog susreta potiče raznolike refleksije. Budući da svako od njih ima osnovni sebi svojstven pokret, svaki susret postavlja drukčiji zajednički nazivnik, i ima drugi ključ unutar uspostavljene kinesfere ...pročitajte cijeli tekst...
  • Politički sustavi koji proizvode tugu

    Tricycle Trauma: Bosa

    Piše: Suzana Marjanić
    Ivana Pedljo, idejna kreatorica predstave Bosa uočava niz promjena u rodnome kraju i iz tog uočavanja promjene Bosne koja to više nije u arhetipskim slikama, odlučila je izvesti priču o Bosni koja će slikama vizualizirati kontradikciju gdje kulturno bogatstvo postaje poligon za sukobe, a zbog političkih okolnosti netrpeljivost između tri nacije i dalje stoji kao trajan status quo ...pročitajte cijeli tekst...
  • O nelagodi izlaganja i nelagodi gledanja

    Trećeprostor, Zagreb: Bear with me, autorica Irena Boćkai

    Izvedba autorske nelagode je autoironična i provokativna, povremeno šarmantna u detaljima, posebice u procesu zaigranog uvlačenja u medvjeđu kožu, gdje se figuri transformiranoj u pokretljivu, ali tromu i nespretnu i zbijenu zgužvu plišanog kaputa doista ne nazire ljudska put. Ima vrijednih sugestija poput uvjerljivog četveronožnog kretanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Identitet radnika Artista

    Smo ga pofumali / Popušili smo!, performans Josipe Bubaš i Josipa Ivančića – Pine, MSU, Zagreb, 3. siječnja 2022.

    Očigledna nedvosmislenost osim s aktualnim kontekstom, rezonira i s vrlo udaljenim umjetničkim konceptima moralnog poučavanja Međutim, razlika je jednako očigledna – Pinina narativna ideja nije idejna projekcija, već šamar stvarnosti. Šamar koji svoju motivaciju i potrebu za utjelovljenjem nalazi u istom razlogu iz kojeg proizlazi i snaga otpora koju izvedba pruža ...pročitajte cijeli tekst...
  • U ključu biomimetike

    Malo Sutra, Domino, Zagreb: Bestjelesno, autori Bruno Isaković, Mia Zalukar

    Zavodljivim predočenjem polazišne biomimikrijske pozicije, predstava Bestjelesno Brune Isakovića i Mie Zalukar donosi problematizaciju izvedbenog spleta i formiranja izvođačke životinje i njenih izdanaka kao otvorenog work of progress, kao nečega izmještenog što na sceni živi kao u istraživačkom terariju, hranjeno reakcijama publike ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kolektivni tremor

    Malo sutra, udruga Domino, Zagreb: Shake it off, autori Bruno Isaković i Mia Zalukar (obnova predstave)

    Piše: Maja Đurinović
    Ključ predstave: „Sve se sastoji od vibrirajućih čestica.“ u izvrsnoj izvedbi plesača do kraja uronjenih u osobni izvor titraja kao i transfer tuđih drhtaja, nadrastao je situaciju apstraktnog iscrpljivanja motiva i podcrtao osobnosti i međusobne ovisnosti u kontekstu društvene stvarnosti. Kolektiv vibrira, reagira na izvor i smjer podrhtavanja, nijansira ritam i dinamiku  ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sugestija vrtoglave pukotine

    Multimedijalna koliba i Play / Pause – Paint Film, Müller: Stidljivost drveća, autori: Dubravko Mihanović Šimičić, Michaela Müller, Zrinka Šimičić Mihanović, Filip Šovagović

    Eterična izvedbena struktura bogata doživljajnim slikama opletena je oko motiva unutrašnjih modifikatora poput integriranja tuđih (fetalnih) stanica u vlastitom tijelu, disanja kao ishodišne aktivacije pokreta ili ukorjenjivanja. Na toj širokoj osnovi razvijaju se i mračne sugestije pobuda strave, poput samoubilačkog čina ili kolektivnih rušilačkih zbivanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tijelo kao instrument obnove

    Antisezona 21 – ples u Gorgoni, MSU, Zagreb, 17. listopada 2021.: UO Četveroruka i Plesni centar TALA, Zagreb, Dowl, autorica Sonja Pregrad

    Za publiku bi putovanje kroz različite aspekte plesnih manifestacija trebalo biti prilika za memorijsko povezivanje s kolektivnim nesvjesnim kao i s nadom u povoljan, iscjeljujući potencijal plesa u afirmaciji duha zajedništva. No iz oslonjenosti na povijesni narativ proizašla je koreografija zasnovana na simultanizmu – na gomilanju i višestrukom ponavljanju motiva ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izvrsni radovi s iskustvom avangarde

    Squarehead Productions, Irska: Stickman, autor Darragh McLoughlin & izložba i izvedba The Exhibition Project / When Circus Is Not Itself Anymore

    Stickman je izvrstan autorski rad irskog umjetnika Darragha McLoughlina koji teži diskurzivnosti i otvorenosti karakterističnoj za djela suvremene umjetnosti i postmoderne prakse. Nadahnut performansom, s elementima dramskog i neverbalnog teatra, te iskustvom avangardne vizualne umjetnosti – primjer je onoga što se u teoriji zove „novi cirkus“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Stablored performera

    Uz 20. obljetnicu Dana hrvatskoga performansa u Varaždinu, 9. – 12. rujna 2021.

    Piše: Suzana Marjanić
    Ovogodišnja, dvadeseta obljetnica varaždinskih Dana hrvatskoga performansa pod tematskom odrednicom „Sutra svojom se temom okreće sutrašnjici“, obilježena je izvedbenim poveznicama s prvim izdanjem Festivala, u kontekstu formi re-izvedbi i re-interpretacija varaždinske performerske trijade koju čine Ivan Mesek, Alen Novoselac i Darwin Butković
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Maestralno razbarušeni fiction-faction

    Eurokaz, Zagreb: Gilgameš u godini s 13 Mjeseca

    Balansirajuće psihičko prolaženje kroz tri sloja civilizacijske petlje formira specifično iskustvo lutalačkog, migrantskog kretanja u prostoru neočekivanih preobrazbi. Gilgameševa šuma cedrova, slavonska šuma hrasta lužnjaka, šuma čiju priču sanja obamrla Elvira, magična šuma u kojoj se rastavlja smisao ljudskog postojanja na puko meso, a jezik na glasove u rastakanjima jezika ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uranjanje u digitalne gejzire podražaja

    Nicole Hewitt, Žene minorne spekulacije, Sekvenca 5 (Mutacije), multimedijalna izložba, MSU, Zagreb, 2. lipnja – 15. rujna 2021.

    Kompleksni pristup virtualnom karakteru digitalnih medija Nicole Hewitt gradi u uskoj vezi sa svojim istraživanjima antropologije, teorije i prakse suvremene umjetnosti te s iskustvima rada ALU. Kritički odnos prema medijskim zakonitostima autoricu oslobađa potrebe da udovoljava klasičnim strukturalnim zahtjevima kompaktne filmske forme ...pročitajte cijeli tekst...
  • Brutalni prostori obitavanja

    12. Almissa Open Art – festival suvremene umjetnosti, Omiš, 9. – 15. kolovoza 2021., kustos: Gildo Bavčević, organizator: HULU, Split

    Piše: Suzana Marjanić
    Tekstualnu priču o artivističkim praksama koje smo pratili u Omišu na 12. Almissa Open Artu završavam s tematskom odrednicom Situacionističke internacionale čiji je temelj koncept revolucija u svakodnevnom životu, revolucionarni sindikat svakodnevnog života i političkog angažmana, kroz igru i slobodu, kao izraz otpora mainstreamu potrošačke kulture ...pročitajte cijeli tekst...
  • Provokativna igra gledanja

    Krležina Saloma / Rekvijem za mladog umjetnika, autorski projekt Selme Mehić i Maje Đurinović, 10. Festival Miroslav Krleža, Zagreb, 1. – 7. srpnja 2021.

    U naglašeno fizičkom nastupu Selma Mehić poput skulpture u pokretu odmjereno izlaže svoje tijelo koreografiranim kretnjama, prateći u skladu s izgovorenim tekstom sve afektivne oscilacije. U prizivanju erotike nema doslovnosti, a mjestimice se prepoznaje i ironija posebice u evokaciji kompulzivne motorike u ponavljanju ležećeg položaja i kretnji nogama ...pročitajte cijeli tekst...
  • Unless you are at a picnic, life is no picnic

    2. Performing Picnic Park Festival, Karlovac, 13. – 14. kolovoza 2021.

    Festival je pokrenula grupa autora kao skroman, nepretenciozan projekt izvedbenih perspektiva za autore i za širu publiku, kroz prikaz manjih formi autorskih radova. Izvedeni radovi pozivali su na promišljanje, na budnost i aktivizam, na osobnu nadogradnju, ispreplićući teme koje su se prirodno nametnule nakon lockdowna i nevjerojatne godine iza nas ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pauza tijela

    Uz dvije izvedbe Antisezone: Filip Sever, Tijelo M. N.; Dunja Crnjanski, Pauza, Kulturni centar Travno, 3. srpnja 2021.

    Piše: Suzana Marjanić
    Plesna predstava Tijelo M. N je nastala u sklopu kolegija Plesno kazalište, MA Neverbalni teatar na UAOS-u (mentorica: Barbara Matijević). Riječ je o iznimnoj izvedbi-priči o vlastitome tijelu s kojim se u tragičnosti ljušture možemo i našaliti ili kao što glasi jedna od vrlo jakih duhovnih (ali i duhovitih) poruka koju nam je dao Tsong Kha-pa „Veseli svoje tvoje, tvoje je samo ovoga puta.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Detour diskriminacije

    Domino, Zagreb: Usmeni spomenik, red. Anica Tomić

    Piše: Suzana Marjanić
    Usmeni spomenik je predstava koju bi zbog razvijene empatije prema Drugima, suočavanja s govorom mržnjom ekstremističkih skupina i njihove provale nasilja, trebala postati izvedbenom čitankom za naše srednjoškolce. Mnogi bi se i pronašli u tim pričama straha, otpora i traženja izlaza objedinjenih oko nekoliko vrlo bitnih tema kao što su identitet, ljubav i nasilje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odijevanje signalnih prsluka

    Arktik – Institut za budućnost, Zagreb: Izlazak, autorica Vesna Mačković

    Sve do završne scene razgovijetno se čita konceptualno-formalni sklop kojim se nastoji održati autorska poveznica cjeline, no u završnoj grupnoj sceni plesa i pjevanja, ujedno sceni koja za izvođačice nesumnjivo predstavlja autentičan doživljaj katarzičnog oduška, gledatelj nailazi na višak improvizacije u kojemu se dojam cjeline naglo raspline ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prošireni horizonti dehumaniziranosti

    Referirajući se na izvedbu Neljudsko Josipe Bubaš, Ivan Pajić, dugogodišnji voditelj Multimedijalnog centra SC-a promišlja performativnu umjetnost i recentna političko-materijalna-profesionalna zbivanja na lokalitetu Kulture SC-a

    Na radnoj pa i na ljudskoj pozornici, sve se brzinski mijenja, bez imalo razloga. Klike apologeta preuzimaju ulogu i manire velikog vođe, u čijem je rukama sva moć. To su naše politike, lokalno, globalno, kako god. Krajnji cilj je jasan, priskrbiti sebi moći i eksploatacije i manipuliranja ljudskim sudbinama. Umjetničin performans, bez zvuka, govori o tome ...pročitajte cijeli tekst...
  • Rascjepkanost izvedbene građe

    Marko Gutić Mižimakov, Izvedbeni tereni za afektivne klonove, Galerija Nova, Zagreb, 21. – 26. svibnja 2021.

    Izvedba koja se u Galeriji Nova u doživljajnom smislu mnogo duguje povoljnim sceničnim karakteristikama nevelikog izložbenog prostora Galerije Nova. Pretjerana redukcija pokreta svedenih na redundantne geste najslabiji je dio cjeline. Sa stajališta pozornosti posjetitelja je vrlo upitno i trajanje tako konfiguriranog dematerijaliziranog šupljikavog prostora od dva sata ...pročitajte cijeli tekst...
  • Grane smo na vjetru

    Izložba The Passage, Živi Atelje DK, Zagreb, 15. – 21. svibnja 2021.

    Jedini umjetnički eksponat na izložbi The Passage je impozantna pojava slobodnostojećeg lumino-platna sačinjenog od tkanine obojene bojama biljnog podrijetla sastavljenog kao patchwork od trideset i šest spomen portreta tragično preminulih osoba različitih dobi, stradalih na najprometnijoj i ujedno najsmrtonosnijoj ruti ilegalnog prijelaza iz BiH u EU ...pročitajte cijeli tekst...
  • Eliminacija negativne energije

    Robert Franciszty, Antikorona hepening ili „Ako ne mogu plesati, ne želim biti dio vaše revolucije“

    Robert Franciszty, Antikorona hepening ili „Ako ne mogu plesati, ne želim biti dio vaše revolucije“Antikorona hepening zamišljen je kao participativni projekt koji poziva publiku na zajednički katarzični ples, a odvijao se u skladu sa svim propisanim epidemiološkim mjerama. Antikorona hepening žanrovski bi se mogao odrediti kao hepening po definiciji Michaela Kirbyja, odnosno kao umjetnička forma koje je sačinjena od alogičnih, segmentiranih elemenata ...pročitajte cijeli tekst...
  • Eksplodirana reprezentacija roda

    TRAS studio, Zagreb: Koliko kubnih centimetara smije zauzeti moje tijelo, kor. Sonja Pregrad (Antisezona, MSU)

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Sonja Pregrad i Trasice, kreirale su jak i provokativan rad, koji nema namjeru donositi odgovore, nego otvara prostor bogate diskusije na intersekciji feminizma, queera, pop-kulture, politike tijela i identiteta, teorije izvedbe, diskurzivnog potencijala koreografske prakse, ali i marginalizacije radikalnog performansa unutar institucionalnog umjetničkog konteksta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kako uhvatiti svjetlo

    Dječje kazalište Dubrava, Zagreb: Li, li, linija, kor. Maja Marjančić, Sandra Banić Naumovski

    Piše: Maja Đurinović
    Svjetlo je pravi partner, zaigran, nestašan i pomalo pakostan, čas je tu čas tamo, kad god plesačica misli da ga ima ono promijeni mjesto. Eleonora Magdalena Vrdoljak je razigrana i duhovita, i suvereno drži pozornost izazivajući veseli angažman i reakcije u publici. Predstava se lijepo i duhovito gradi i razvija u igri hvatanja svjetla, i lucidnih rješenja plesačice ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prolaženje mimo ekrana

    Plesni kolektiv d_lc, Zagreb: Klima, autorica Martina Granić

    Stalna lokomocija ne donosi inovativnije koncepte pokreta. Međutim prostorna dinamika kretanja, pojačana slikama s ekrana i svjetlosnim dizajnom Marina Frankole pokrila je takav koncept. Predstava je zamišljena kao multimedijalni događaj jer se na dva nasuprotno postavljena ekrana, paralelno uz koreografiju odvija predočavanje nadnaravne snage prirode ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pogled kroz povećalo

    Istarsko narodno kazalište- Gradsko kazalište Pula: Beskrilci u oblacima, kor. Andrea Gotovina

    Beskrilci u oblacima su dojmljivo, vizualno i zvukovno jako djelo kojeg odlikuje izvedba šestero uvježbanih, uigranih i usklađenih mladih plesača, od kojih neki imaju tek petnaest godina. To je u prirodi utemeljena, dosjetljiva, dinamična i zanimljiva predstava za djecu i mlade koja navodi na razmišljanje i potiče na pitanja vezana uz često nevidljiv dio svijeta prirode ...pročitajte cijeli tekst...
  • U traganju za zajedničkim trenucima

    Stvari nisu kakve jesu, kor. Eni Vesović, Zagrebački plesni centar, Koreospektar, 15. prosinca 2020.

    Eva Kocić i Fabijan Komljenović vladali su scenom svatko svojim umijećem ali su ujedno pokazali i da se snalaze i u području onog drugog. Tako je Komljenović dominirao glumačkom izražajnošću i jasno razumljivom dikcijom ali se pokazao i kao pouzdani partner u plesnim dijelovima, dok je Eva Kocić preuzela scenu svojom mekoćom i izražajnošću pokreta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zimski land art i eko-vizura

    Umjetničko-znanstveno istraživanje Land Art, Earth Art, Earthworks: z/Zemlja i antropocen, drugi dio, 29. studenoga 2020., Ozalj, Obrež Vivodinski, Lović Prekriški, organizatorice: Zvjezdana Jembrih i Ida Blažičko, Akademija likovnih umjetnosti, Sveučilište u Zagrebu

    Piše: Suzana Marjanić
    Inicijatori te interdisciplinarne suradnje ističu kako su komunikacija, razumijevanje i interakcije in situ, ključne za poticanje i nicanje novih vizura istraživanja na tragu zaštite i očuvanja najvrijednijeg što nam je zajedničko – z/Zemlje, pogotovo sada kada konačno počinjemo biti svjesni da se u ovim kataklizmičkim posljedicama globalnoga zatopljenja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kontinuirani tremolo

    Tricycle Trauma, Zagreb: Iskrenje, autorica Ivana Pedljo

    Tijelo i trapez: na granici plesa i akrobacije sjedinjeni u otporu protiv izvanrednog stanja ili u borbenom klinču. Zadivljujuća je vještina izvođačice Ivane Pedljo koja nikako nije sama sebi svrhom, niti teži spektakularnoj akrobatici nego je komunikacija s trapezom. Akcija ili reakcija na ono što čujemo i osjećamo. Ona pokreće trapez i trapez pokreće nju
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Preostalo je ispričati se

    Uz dva programa land arta – Land art cirkus, Dvorac i Međunarodni park skulptura Jakovlje, 18. listopada 2020. i terenske izvedbe land arta u Obrežu Vivodinskom kod Ozlja 25. listopada 2020. u organizaciji multimedijalnoga umjetnika Alena Novoselca

    Piše: Suzana Marjanić
    Lendartističko i novocirkusko događanje u Jakovlju u nedjelju, 18. listopada ove godine, u organizaciji multimedijalnoga umjetnika i izv. prof. art na Akademiji likovnih umjetnosti Alena Novoselca izvedeno je u sklopu terenske izvedbe umjetničko-znanstveno istraživačkog projekta Land art, Earthart, Earthworks: Z/zemlja i antropocen, koji je svoje prvo izdanje imao prošle godine ...pročitajte cijeli tekst...
  • Navigare necesse est

    Izvedbena instalacija Dobra voda, koncept i koreografija Zrinka Šimičić Mihanović

    Kroz postupno rahljenje nanosa vlakana u jednoličnom kretanju iz vrtloga polako izranjaju tijela plesača. Oni se nastavljaju kretati u sjedećem stavu, oko vlastite osi, po tlu u duhu nesvjesnog mehaničkog ponavljanja vrtložne horizontalne putanje, približavajući se i odbijajući poput elementarnih čestica. Izvedba se razvija kroz evokaciju arhetipskih prizora ...pročitajte cijeli tekst...
  • Životna žongliranja po Splitu

    1. Festival suvremenog cirkusa, Split, 10. – 13. rujna 2020.

    Festivalska programska selekcija težila je sustavnoj mozaičkoj cjelini, angažiranim, kritičkim i inovativnim radovima mnogostrukog zrcaljenja. Odabrane su monodisciplinarne predstave kazališnog govora s nadahnućem u fizičkom teatru i performansu. Najdojmljivija predstava bila je Pelat izgrađena u jednostavnosti, neposrednosti i komunikativnosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Okreni 112 ili gdje smo i kako smo

    11. Almissa Open Festival, Omiš, 21.-26. kolovoza 2020.

    Piše: Suzana Marjanić
    Božena Končić Badurina izložila je niz od šest plakata – obiteljskih fotografija naslovljenih Što ova mladost ima zaboravit'?. Plakati nastaju kao uvećane fotografije Omišanki i Omišana iz pedesetih godina prošlog stoljeća. Umjetnica je intervenirala na plakatima-obiteljskim fotografijama odabranih sugovornika njihovim pojedinačnim izjavama o vremenu nekad i sad
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Hoćete nešto smiješno ili nešto tužno?

    Dunja Knebl: monodrama Zašto sam postala javna pjevačica s 47 godina ili Strah od kloniranja u sklopu ciklusa MAKE Love NOT WAR, Kulturni centar Mesnička, Zagreb, 2. kolovoza 2020.

    Piše: Suzana Marjanić
    Još tijekom djetinjstva provedenog u Sjedinjenim Državama Dunja je izvan školskoga programa i nacionalnoga prosvjećivanja, učila američke narodne pjesme, i tu se desio prvi presudan utjecaj, glazbeni susret s Burlom Ivesom iz čijih je izvedbi naučila da je dovoljno znati dvije harme te da se „s vrlo malo nota može ispričati cijeli jedan život“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Četiri umjetničke posvete

    Uz programe: In memoriam Tomislav Gotovac (2010-2020), MMC, Zagreb, 24. lipnja 2020.; Nina Kamenjarin: re-enactment Gotovčeva performansa Straža na Rajni iz 1994. godine, Dom HDLU, Zagreb, 25. lipnja 2020.; Milan Božić: The Biggest: Antonio Gotovac Lauer, Galerija Bačva, Dom HDLU, 18.–28. lipnja 2020., uz posvetni performans na otvorenju; izložba Happ naš i druge priče, Atelijeri Žitnjak, Zagreb, 5. – 20. lipnja 2020.

    Piše: Suzana Marjanić
    Umjetnost Tomislava Gotovca paranoidna pogleda na svijet nastavlja se i deset godina nakon njegove smrti (25. lipnja 2010.). Naime, održane su dvije komemorativne posvete-događanja i projekciju Gotovčeva filma Kuda idemo ne pitajte (1966.) te slideshow fotodokumenata izbora umjetnikovih performansa izvedenih u Zagrebu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Emulzija izvedbenog i neizvedbenog

    Antisezona20: Umjetnička organizacija Četveroruka, Zagreb, Utopija produženog ovdje i sada, 20. lipnja 2020.

    Forma projekta izrazito je otvorena i bez jasnih okvira te je zbog toga žrtvovala prostor događanja izvan zbilje, u želji da ga izjednači s izvedbenošću. Izvođači i publika ulazili su u prostor izvedbe i izlazili iz njega s jednakom, svakodnevnom energijom pa je čitava Utopija, emulzijom izvedbenog i neizvedbenog dobila na eksperimentalnoj važnosti, ali izgubila na izvedbenoj ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izvedba glasa ili bukljavina

    Vokoperformansi Xene L. Županić

    Piše: Suzana Marjanić
    Xena L. Županić poznata je na milanskoj kontrakulturnoj sceni po svojim glasovnim performansima s obzirom da je ključna izražajna matrica njezinih izvedbi raspon glasa, možemo reći – performativnost glasa. „Riječ je o bogatstvu boja glasa, iako boja ostaje ista, tonalitet se mijenja. Tako discipliniran glas, zadobiva orkestralni kapacitet punog zamaha.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zaviriti u srce traume

    Izložba i performans – Bojan Koštić, Das Unbehagen II, Galerija Prozori, Zagreb, 13. – 27. ožujka 2020.

    Piše: Suzana Marjanić
    Izložba Das Unbegahen II multimedijalnoga umjetnika Bojana Koštića bavi se umjetnikovom nelagodom mucanja, svakodnevnom izvedbom mucanja, suočavanjem s mucanjem. Galerijski dio izložbe postavljen je u Galeriji Prozori, a izložena su jedan grafički list te rendgenska snimka autorove vratne kralježnice, njegova grla kao mjesta traume glasa ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zemljano i zemaljski

    Zvjezdana Jembrih, izložba land art radova Krpe, kolci, spirale, Galerija Greta, Zagreb, 16. – 23. ožujka 2020.

    Piše: Suzana Marjanić
    Izložba daje presjek umjetničinih land art radova nastalih od 1997. do danas, tako da se može smatrati svojevrsnom fragmentarnom retrospektivom, a radovi su predstavljeni fotografskom dokumentacijom i autoričinim kratkim refleksivnim tekstovima kojima prati svaki pojedini rad, tako da je dijadno koncipirana hermeneutičkim krugom slike i riječi ...pročitajte cijeli tekst...
  • Šahtofonska posveta Ivanu Martincu

    DB Indoš Kuća ekstremnog muzičkog kazališta: I:O:, autori: autori Damir Bartol Indoš, Tanja Vrvilo, Pogon Jedinstvo, Zagreb, izvedbe 17. i 18. veljače 2020.

    Piše: Suzana Marjanić
    Izvedba istovremeno traži i pojačanu koncentraciju i toleranciju gledatelja. Kako navodi Indoš, to čini vidljivim te autorske tekstove, no istovremeno ih cut up tehnikom dodatno melju čineći ih teže razumljivim gledateljima. S druge strane, programskim knjižicama i video podrškom tijekom izvedbe, pedagoški informiraju gledatelje o materijalima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sinergija pokreta i glazbe

    ROOM 100, Split: Zvuk i tijelo, autorski projekt Dora Popić i Mišo Komenda

    Ostvaren je tako po svemu skladan, poticajan, inspirativan, poetski, dojmljiv doživljaj i nastup čistog scenskog rukopisa kojemu su, svaki na svoj način, puni sukreativni prinos dali i Dora Prpić i Mišo Komenda, koji zajedno potpisuju ideju, izvedbu, pokret i glazbu. Njihovu izvedbu publika je u desetoj lađi Lazareta ispratila odobravanjem i dugim pljeskom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kinička izvedba filozofije

    Dario Juričan – redatelj i vrhunski performer koji potkopava političku nadutost (typhos)

    Ukratko, Dario Juričan svojom se građanskom hrabrošću nadovezuje na temu Diogenova kiničkoga tijela koji je najbolje djelovao na ulici, doskočicom, živom riječju ili gestom, protjerujući filozofiju na trgove na samom početku njezina učahurivanja po učilištima. Očito je da drugoga izbora i nije imao, budući da je, kao i Juričan bio siromašan, nije pripadao moćnicima na vlasti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Točke iz ormara

    Dvorana za izvedbene umjetnosti (DZIU) Medika: MiGracije iz Kroacije, red. Marijana Matoković i Nikolina Majdak

    Piše: Maja Đurinović
    MiGracije iz Kroacije, uz razvidni manjak grupne preciznosti, sadrže nekoliko izvrsnih brojeva i u sebi kriju puno veće potencijale urona u začudne prostore kazališta. Sigurna sam da Zagreb treba ovakvu izvođačku scenu i nadam da su MiGracije tek početak nekih novih, dobrodošlih, umrežavanja i zajedništava za istraživanje interdisciplinarnih kazališnih formi ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tijelo, obruč, kamen

    Circusnext platforma: Hugo Bergman, Između mene i teškog mjesta, prezentacija rada u nastajanju, Pogon Jedinstvo, Zagreb, 16. siječnja 2020.; Cirkorama: Cirkus kao posveta prirodi i prirodnom načinu postojanja

    Zagrebački nastup je prvo kazališno uobličenje izvedbenog materijala nastalog jednogodišnjim istraživanjem kombinacije cyr weela i objekata i iako je riječ o prezentaciji ono što smo vidjeli daleko je više od samo rada u nastajanju ili scenske skice. To je vrlo promišljena i pažljivo kreirano djelo, iznimno vješto u ovladavanju cyr weelom, ali i uzbudljivo u sadržajnoj poetičnoj nadgradnji ...pročitajte cijeli tekst...
  • Subverzivni potencijali i radikalne izvedbe

    Marko Marković, performans Delirium interruptum, 9. siječnja 2020., povodom početka hrvatskoga predsjedanja Vijećem Europske unije, kod Zdenca života, HNK, Zagreb / Vlasta Delimar, performans Ah, moji umjetnici, moji ljubavnici, Galerija Bačva (HDLU), na otvaranju izložbe 40 godina art ljubavi Vlaste Delimar, 9. siječnja 2020.

    Prostor izvedbe performansa Delirium interruptum bio je strogo omeđen, ograničen prostorom oko Meštrovićeva Zdenca života; uz policijski nadzor umjetnik nije smio prijeći, prekoračiti unaprijed dogovoreni prostor izvedbe s obzirom da je za izvedbu akcije udruga Domino trebala osigurati dozvolu policije. Država se štiti vlastitim sustavom kontrole i nadzora ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izvedba politike svijesti i savjesti

    Uz premijeru dokumentarnoga performansa Zona kolektiva Montažstroj, Muzej suvremene umjetnosti, 22. prosinca 2019.

    Piše: Suzana Marjanić
    Konačno je netko od umjetnika/ica ukazao na izvedbu propale Sveučilišne bolnice u zagrebačkom naselju Blato. Premijera dokumentarnog performansa Zona organizirana je kao trilogija (kako i dolikuje tragičnim temama) u MSU u Zagrebu, a njime je Borut Šeparović obilježio tridesetu obljetnicu Montažstroja koji je također u MSU-u izveo svoj prvi projekt ...pročitajte cijeli tekst...
  • Naporna strana dosljednosti

    Performance Art Festival, Osijek, 19. – 20. studenoga 2019.: 365 rutina, koncept Nina Kurtela

    Korišteni plesni vokabular podsjeća na pješački pokret Yvonne Rainer, no pokret nije bio glavni značenjski nositelj koncepta, nego ideja dviju prijateljica da komuniciraju kroz pokret, neovisno o fizičkoj udaljenosti. Zahvaljujući tehnološkim mogućnostima one su zajedno u isto vrijeme na različitim mjestima stvarajući zajednički, virtualni prostor izvedbe ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tijelo kao labirint

    ROOM 100, Split: performans Barehanded Sculptor, red. Jakov Labrović (Gostovanje u Puli)

    Publika je pozicionirana uz obje strane zida omeđujući i označavajući prostor izvedbe. Izvođačica ulaskom u scenu počinje savijati, rotirati, izvrtati dijelove tijela prezentirajući nam krajnosti hiperekstenzije koje joj anatomija kostiju i mišića dozvoljava. Izvođačica dopušta da blizina publike utječe na međuprostor koji ih dijeli, savija ga i popunjava oko isprepletenih udova ...pročitajte cijeli tekst...
  • Novi sadržaji umjetničkih praksi

    Barutana 019, Osijek, 30. rujna – 5. listopada 2019.

    Barutana kroz godine njeguje tradiciju tjelesnog umjetničkog izraza, plesnih izvedbi i performansa, ali se ne zatvara u okvire određenih umjetničkih praksi, pa se svake godine program obogaćuje novim sadržajima. Ove godine je u prostorima galerije Kazamat za vrijeme Barutane 019 bila postavljena izložba novih članova Hrvatskog društva likovnih umjetnika u Osijeku ...pročitajte cijeli tekst...
  • Preživljavanje u antropocenu

    10. festival suvremene umjetnosti Almissa Open Art pod tematskom odrednicom Kuda idemo?, kustosica Sandra Sterle, Omiš, 8.-14. kolovoza 2019.

    Naslovna referenca 10. festivalskog izdanja može se nadovezati na trijadu faustovskih pitanja, odnosno na naslovno pitanje Gauguinove slike Odakle dolazimo? Što smo mi? Kamo idemo?. Očito smo svi zajedno tu negdje, i dalje s tim trijadnim pitanjem, i to između Gauguinova Rajskog vrta, odnosno cetinskoga Otoka ljubavi i Gotovčeva art-pitanja Kuda idemo – ne pitajte ...pročitajte cijeli tekst...
  • Otkopavanje i suočavanje

    Festival Ganz nove Perforacije, Zagreb, 30. lipnja i 1. srpnja 2019.: UO Četveroruka, Zagreb, Razgovaranja, autorica Marina Petković Liker

    Težnja je autorice da budemo uključeni, ganuti, potaknuti na koji god način. Nekom temom, mirisom kolača i travarice, gestom... Takav tip izvedbe želi iznuditi samopromatranje. Jer radi se o onome neizrecivom; i izvedba tome teži. Ne da se čuju neke teške priče i nepravedne sudbine, niti da se shvati kako je zapravo bilo, nego da se osjeti ono što se ne može ispričati ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na tragu čistog i opasnog

    Ljeto u MSU 2019.: Umjetničke akcije i performansi – Enološki performans Liquid Rullet Tajči Čekade (22. lipnja); plesni performans Simultaneous metamorphosis Vanese Imrović, (7. srpnja)

    Tajči Čekada poziva publiku na konzumiranje proizvoda začinjenog ljudskom krvlju koju je tijekom izvođenja performansa donirao suradnik. (Na stolu su čaše s crvenom votkom među kojima je jedna s običnom votkom koja je obojana krvlju.) Autorica Liquid Rulleta izaziva publiku na propitivanje kulturnih stereotipa o krvi, AIDS-u, kanibalizmu ili gurmanstvu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Distopijski osjećaj indiferentnosti

    Pet pjesama u dva dijela za tri plesačice, autorica Mie Štark

    Čitava je izvedba izravno usmjerena na odnos izvođač – gledatelj, ali samo u smjeru prema gledatelju. Stoga je čitav koncept može interpretirati kao antipredstava. Pet pjesama u dva dijela za tri plesačice je vrlo atmosferična kratka forma koja izvedbom obrće osnovne uloge unutar izvedbe, a tri izvođačice svojim kretnjama slažu izvedbu distopijskog osjećaja indiferentnosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Feministički eat art

    Uz peformans Pojedeni dom Nikoline Butorac, Muzej suvremene umjetnosti, Ljeto u MSU 2019.: Umjetničke akcije i performansi, Zagreb, 8. lipnja 2019. i uz performans Candy Venus Bakes Andree Júlije Fajger Dudás, 18. Dani performansa, dvorište palače Sermage, Varaždin, 9. lipnja 2019.

    U Pojedenom domu umjetnica je pozvala okupljene da nacrtaju svoj imaginarni stan čiji je tlocrt oblikovala od smjese zobi, maka i banana. Na kraju smo taj veganski sirovi kolač bili zamoljeni i pojesti. Riječ je o iznimnoj, realiziranoj metafori eat arta gdje je metafora „novčanoga žderanja" realizirana u obrnutom egzistencijalnom smislu pa sada „žderemo" vlastiti stan ...pročitajte cijeli tekst...
  • ArtistRadnik iz najprljavije radne sredine

    U povodu otvaranja izložbe J. P. Ivančića Mojih prvih 45 električarskih na Art sceni, Greta, Zagreb, 27. svibnja 2019.

    Na samom otvorenju izložbe umjetnik je izveo kratak predavački performans u okviru kojega je uputio na mini roman 45 rouTE, koji je napisao kao dadaistički biogram o tih 45 godina na domaćoj art sceni i na svoju transgresivnu poziciju između dvije dimenzije rada – baze i nadgradnje, duhovne i materijalne dimenzije rada, rada kao koncepta i kao grube materijalne činjenice ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zašto stvarati, zašto gledati?

    Platforma HR, Zagreb 15. svibnja – 2. lipnja 2019.: Kik Melone, Zagreb, Melone Pataphysica

    Piše: Jelena Mihelčić
    Melone Pataphysica pokušava reći kako ono što je s jedne strane posve logično i razumljivo, s druge strane to ne može biti. Patafizika je slavljenje beskorisnog te ju je nemoguće definirati jer je svaka definicija u startu pogrešna, pa tako valjda mora biti i u slučaju ove prilično zamorne i uzaludne predstave. No zašto onda stvarati i zašto takvo stvaralaštvo gledati i iskusiti? ...pročitajte cijeli tekst...
  • Femina faber

    Ljubav i otpor Ivane Popović, Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb, 21. ožujka – 28. travnja 2019. (uz otvaranje izložbe i katalog izložbe, kustosica i urednica kataloga Nataša Ivančević)

    Monografiju Ivane Popović otvara uvodni tekst kustosice izložbe Nataše Ivanković, u kojem se ističe njezina svestranost – bavila se kazalištem, performansom, kostimografijom, kiparstvom, modnim dizajnom, slikarstvom, crtežom, kolažima i primijenjenom umjetnošću. Ivanković također piše i opširan tekst o vizualnoj umjetnost kao liniji otpora Ivane Popović ...pročitajte cijeli tekst...
  • Krhkost sklada i ispitivanje pogreške

    Kulturna alternativa mladih – Hram, Split: It happens (work in progress), autori Júlia Campistany, Rémi Lebocey

    Vještina Júlije Campistany na trapezu je zadivljujuća, i premda sustavno izbjegava bilo kakav pokušaj osvajanja publike gimnastičkim umijećem, to je neizbježno. lakoća izvedbe zahtjevnih elemenata, kontrola pokreta i promjene ritma koje ostvaruje oduševljavaju publiku. Scenske situacije grade se na ispitivanju mogućnosti alata, cirkuskog vokabulara izvođača ...pročitajte cijeli tekst...
  • Lišavanje ega kroz tjelesni iskaz

    12. Međunarodni festival kazališnih akademija Dioniz, Đakovo, 27. – 31. ožujka 2019.: Okrugli stol Tijelo u izvedbi: Suvremene perspektive (Najava novog diplomskog studija na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku)

    Deset sudionika okruglog stola raznovrsnog iskustva tjelesnosti u izvedbi diktirali su dinamičnost razgovora koji ukazao na nemogućnost iscrpljivanja raznih aspekata tijela kao žarišta materijalizirane energije i središta performativnog izraza u kazališnom kontekstu i izvan njega. Dublja problematizacija teme nije bila moguća, ali je cilj otvaranja bitnih pitanja pokreta postignut ...pročitajte cijeli tekst...
  • Razgovor za šaku lijekova

    Eurokaz, Zagreb: Pjesma Cvrčka, red. Iva Srnec

    Iva Srnec i Beatrica Kurbel zajedničkim su susretom teksta i izvedbe Krležine najmračnije novele – montirane s nekim drugim usporednicama Krležinih književnih svjetova, poput ekspresionističkog Kraljeva kao i simfonijskog Pana – demonstrirale da je ono što se trenutno događa u Europi samo mračno ponavljanje prošlosti prve političke svjetske histerije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Topla i dirljiva priča

    Kazalište Mala scena, Zagreb: Buga Marija Šimić, Leptirove pjesme, red. Buga Marija Šimić

    Obje izvođačice superiorno vladaju scenom i svojom umjetničkom granom te je ostvaren uvjerljiv spoj sadržaja, kako poetsko-plesnog, tako i muzičkog. Leptirove pjesme su edukativna glazbeno plesna predstava koja je bez i jedne izgovorene riječi uspjela djeci na poetičan način približiti svijet Bečke moderne i dubinu solo pjesama Dore Pejačević 
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Opravdanje za kukavičluk

    Uz izložbu Njih su dvojica, a mi smo sami Marijana Crtalića, Galerija Vladimir Nazor, Zagreb, 22. studenoga – 8. prosinca 2018., i performans Kvadratura kruga izveden na otvaranju izložbe

    Na izložbi Njih su dvojica, a mi smo sami mogli pogledati videodokumentaciju performansa Marijana Crtalića iz serije Mogućnosti otpora a ovom prigodom navodim performans (a riječ je o tridesetak performansa u navedenoj seriji) Mogućnost izlaza u kojemu umjetnik pokušava ironijski proći glavom (ne samo metaforički nego i realiziranom, dakako izvedbenom metaforom) kroz zid ...pročitajte cijeli tekst...
  • U fazi antropocena

    58. Annale; Priroda, društvo i druge priče, Poreč, 2. kolovoza – 15. rujna 2018.

    Završno, prizvala bih tezu Murraya Bookchina o ekologiji slobode, odnosno da antropocentrična dominacija nad prirodom proizlazi iz realne dominacije čovjeka nad čovjekom, što je demonstrirala i izložba. Odnosno kao što je to na izložbi dokumentirao fotografskim ciklusom Michal Iwanowski – „Ne postoji nevino mjesto na Zemlji.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Umjetnost dostupna svima

    Festival Perforacije, 11. lipnja – 13. kolovoza 2018.: Koprivnica, 14. srpnja 2018.

    Nebojša Vuković je u Cipelaru odlično složio konglomerat gas maske, navijačke majice, zvončarskoga animalnoga motiva s iznošenim, razgaženim cipelama koje su mu vezane oko struka (simbolika svih cipela domaćih cipelara koje su ostavili odlaskom u inozemstvo) te upozoravajućim megafonom o bijegu iz neartikuliranoga kretenizma i izvikivanje cijena ostavljenih cipela ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izvedbene upozorbe o vječitom povratku fašizma

    24. PUF, Međunarodni kazališni festival, Pula, 1. – 5. srpnja 2018.

    Predstava Anno Domini 2018. – Halab emotivno je rastvorila pitanje empatije prema Onima koji više nemaju pravo na vlastiti dom. Iznimno jaka izvedbena metafora prolaza izbjegličkoga gumenoga čamca kroz Zlatna vrata scenska je kulisa patnje izbjeglica, prognanika, gdje čamac vođen oslijepljenim Haronom postaje posljednje utočište, liminalni prijelaz poniženih i uvrijeđenih ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izvedbeni galgenhumor

    Uz performans Stotinu zdravica skupine Via Negativa u izvedbi Anite Wach na Queer festivalu (ZPC, 15. svibnja 2018.) i retrospektivnu izložbu Ne sprašujte, kam gremo Tomislava Gotovca, Mestna galerija, Ljubljana, 12. travnja – 17. lipnja 2018.

    I dok je Antonio G. Lauer (aka Tomislav Gotovac) preuzeo formu glupog klauna, u formi melankolije naslovnoga određenja Glupi Antonio predstavlja, Bojan Jablanovec u režijskoj vizuri, a Anita Wach u energičnoj antinazdravičarskoj izvedbi demontirali su svu laž političke retorike obećanja u bolje sutra. Toga nema jer država ne može voljeti – ona samo traži podanike ...pročitajte cijeli tekst...
  • Refleksija o vezi ljudi i stvari

    Mismo Nismo, prezentacija rezidencijalnog projekta NOise Cirkus u Splitu

    Posthumanistička vizija svijeta Tjaža, Eve i Otona razvija se iz kritike potrošačkog društva, ali to je i refleksija o vezi ljudi i materijalnih stvari, o sjećanju i emociji koju vezujemo uz predmete te primjer kulture recikliranja. Nakon predstave publika i izvođači imali su priliku razgovarati o izvedbi, ponuditi izvođačima povratnu informaciju i utjecati na razvoj sljedećih izvedbi ...pročitajte cijeli tekst...
  • Lacrimosa. Dies Irae.

    les ballets C de la B, Requiem pour L., autori Alain Platel i Fabrizio Cassol

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Requiem pour L odvija se u napetosti između gledateljske nelagode, iritacije i zazora, pokrećući pitanja o etičnosti, voajerizmu čak i manipulativnosti koji donosi snimka s jedne strane, a s druge u raskoši melodioznosti, dinamike i emocionalnosti glazbeno-scenske izvedbe. Ono što je zaista impresivno i neupitno u predstavi je tijek glazbe i vrhunska izvedba ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljubav je hladnija od smrti ili izvedbena posveta Šišu

    Teatar &TD, Zagreb: Željko Zorica Šiš, Ljubavni slučaj Fahrije P., usuglašivač ideja Zlatko Burić Kićo

    U spoju melankolije filmskih svjetova Rainera Wernera Fassbindera, klasičnog noir krimića i ekspresionističke groteske Georga Grosza izdvaja se izvedbeni format Hrvojke Begović kao nesretne Fahrije i njezine dionice-žalopojke u duhu sevdalinki, žalopojnica za voljenom osobom kao i izvedbe u dada-punk strukturi privatnoga detektiva Reinera Fassa, Private Eye (Zlatko Burić Kićo) ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prijateljski dijapazon ljudskog ponašanja

    Koreospektar, Zagrebački plesni centar: de.not, Zagreb, Burza Grešaka, autorica ideje i koncepta Dora Kokolj

    Piše: Maja Ležaić
    Glavna misao, cilj, zaključak ali i neizbježno izvođačko te gledateljsko iskustvo Burze Grešaka je destigmatizacija događaja greške. Greške se pretvorbom u anegdote i stvaranjem ugodne atmosfere gotovo negiraju, a iskrenim i dovoljno neposredno autobiografskim izvođenjem, predstava na suptilan način iznosi prijateljski dijapazon ljudskog ponašanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ogoljavanje intimnih prostora

    Kombinirane operacije 2017., Zagreb: Ružni kućni prizori, autorica Staka.Live / Željka Sančanin

    Piše: Maja Ležaić
    Svijest o estetici seksualnog je nešto što, iako urođeno, ima svoj proces gradnje i gradacije s obzirom na izloženost, a izolirano promatranje i viđenje iste te estetike u namjenskom prostoru multimedijalni izložbe, oduzima njenoj višeslojnoj vrijednosti i onemogućuje dodir s kapacitetima koje ta vrsta estetike može, i ima glavnu namjeru, dotaknuti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Životinjski identiteti

    Uz zoo-performanse Irene Boćkai i Roka Nakića povodom zatvaranja izložbe O životinjama i ljudima u Etnografskom muzeju u Zagrebu 10. studenoga 2017. i uz izložbu-akciju EkoEko ljudsko mlijeko Tajči Čekade u Klubu mladih Club 21 KUC-a Lamparna, Labin (11.-25. studenoga 2017.)

    Sve tri izvedbe – gestualni performans Roka Nakića, plesni perfromans Irene Boćkai i izložba-akcija Tajči Čekade – potvrdile su cinički paradoks: danas kad je životinja kao i cjelokupna priroda svedena samo na eksploatirajući objekt, u onome što animalisti nazivaju Holokaustom, začudo nije nestala i simbolička vrijednost životinja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Obiteljske igre razaranja i spajanja

    Festival svjetskog kazališta: Sud Costa Occidentale, Palermo, Italija, Emma Dante, Sestre Macaluso, red. Emma Dante

    Piše: Maja Ležaić
    Gotovo vještičji, neobuzdani tjelesni smijeh sedam žena živopisno odzvanja pozornicom i kriomice otvara vrata macabre atmosferi. Sestre Macaluso su zabavna i emotivna predstava tečnog karaktera i odličnih glumačkih izvedbi. Bučna i strastvena, talijanska u svom najboljem nasljeđu, vješto priča gotovo tradicionalnu priču o jadu, ljubavi i opstanku srčanih malih ljudi ...pročitajte cijeli tekst...
  • I osobno i političko

    23. PUF – Međunarodni kazališni festival, Pula, 1. – 5. srpnja 2017.

    Popodne i večer jednog fauna Artoura Astmana osvojilo je dvije nagrade na ovogodišnjem PUF-u. Predstava je to iznimne plesne energije, u kojoj je autor (ujedno i izvođač) dirljivo, bolno, strahotno prožeo biografsku priču provokativne koreografije Vaclava Nižinskog Poslijepodne jednog fauna s vlastitom autobiografskom pričom plesača, umjetnika ...pročitajte cijeli tekst...
  • Preokreti pažnje

    Simpozij Okret, BADco. i Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, 16. – 17. lipnja 2017.

    Tema simpozija bio je okret. Kao koreografirana kretnja, teoretska figura, aspekt ritma… u svim svojim definicijama i potencijalnosti, kvalitetama i učincima. Okret kao dio kretnje čiji je gradivni i kvalitativni dio. Bojana Cvejić se kroz svoje predavanje usmjerila na logiku progresa unutar projekta ali i temporalnog progresa unutar šireg gospodarskog i povijesnog aspekta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kiborgizacija ili od golog majmuna do izvedbe nadtijela

    Uz Stelarcovo predavanje uz videoprojekciju i izložbu fotografija, Tehnički muzej Nikola Tesla, Zagreb, 9. svibnja 2017.

    Stelarc je svojim iznimnim predavanjem potvrdio kako je daleko zanimljivije slušati autointerpretacije umjetnika/ica od ponekad teorijskih nadinterpretacija. Tako smo u njegovoj autointerpretaciji pratili put njegova body arta i kiborške umjetnosti od suspenzija vlastitoga tijela pa sve do demonstracije koncepta trećeg uha u podlaktici
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Jedva primjetni mobil

    Međunarodni dan muzeja: Izložba KOD kod Meštrovića, 18. – 25. svibnja 2017., autorica projekta Vana Gaćina, autorica koreografije Nikolina Komljenović, Muzeji Ivana Meštrovića | Atelijer Meštrović, Mletačka 8, Zagreb

    Sam pokret plesačice je tek u rijetkim trenucima interaktivnosti s tehničkim sklopom djelovao kao vizualno-akustički instrument. Cijela kompozicija djela je unatoč stalnom kretanju i smjeru obilaženja konstrukcije djelovala zaustavljeno, statično, upravo kao skulptura, s elementom suptilnog, jedva primjetnog zvukovnog i svjetlosnog mobila
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Moramo se zadovoljiti onim što je tu nazvano rajem na zemlji

    Gostovanje: Teatar Osmog Dana, Poznanj, Poljska, Dosjei, izbor tekstova Ewa Wójciak i Katarzyna Madoń-Mitzner (Barutana, Osijek)

    Upravo u situacijama u kojima glumci zaborave tekst pa se moraju podsjećati ili jedni drugima došaptavaju što trebaju reći, vidjela se njihova neiscrpna igrivost, želja za igrom i komunikacijom s publikom, umijeće snalaženja u glumačkim improvizacijama i dugogodišnje scensko iskustvo koje iz svake (nepredviđene) situacije uspije napraviti i izvući ono najbolje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izvedbe vlastite svijesti i savjesti ili protest art

    Uz triptih izložbu Otpor, pokret, promjena: Fragmenti aktivističkih i umjetničkih praksi u regiji od 1980-ih naovamo, s naglaskom na segment navedene izložbe koja je nastala kao izbor političkih performansa domaćih autora/ica od 2000. do danas, predvorje Kina SC, kafić Teatra &TD i Kiosk, Zagreb, 13. – 22. travnja 2017.

    Bila je to mala no bogata izložbena rekapitulacija protest arta s prizivanjem dokumenata ali jednako tako i svakodnevne snage otpora koja nam je trenutno i više nego potrebna (Jon McKenzie profetski je nazvao svoju knjigu Izvedi ili snosi posljedice: od discipline do izvedbe). A kako nismo izvodili ni provodili otpore u sustavnom nizu, posljedice se itekako osjećaju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Anarhičan performativ s točkom

    Uz promociju monografije Svena Stilinovića Neču. (ur. Branka Stipančić, DAF, Zagreb, 2017.), i izložbu Slobodan reći Neču (autorica koncepcije izložbe: Jasmina Bavoljak) Art Salon, Ilica 12, Zagreb, 31. ožujka – 8. travnja 2017.

    Što se tiče krvožednosti ekonomije, u okviru Svenova konstativa o geometriji krvožednosti, prve teorije koje su preletjele Atlantik u avionima, koje su iznajmili MMF i Svjetska banka, bile su ekonomske teorije neoliberalizma; bila je to tzv. doktrina šoka koja je ciljala na istočnoeuropsku ekonomiju kao sustav naslijeđen iz socijalizma
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Umjetnik rata

    Performans Zeleni zagrljaj – 17 dana, 29. ožujka 2017. i otvaranje izložbe Zeleni zagrljaj Milana Božića, Galerija 90-60-90, Pogon Jedinstvo, Zagreb, 30. ožujka – 1. travnja 2017.

    Pri završetku performansa Zeleni zagrljaj – 17 dana Milan Božić zaogrnut u crnu togu (simbolički – toga, realno – prekrivač) interpretira vlastiti performans, rastvara pitanje umjetnosti i pitanje revolucionarne snage pjesme Padaj silo i nepravdo. Odnosno umjetnikovim riječima: „Ova pjesma je buntovnička, kao što je i ova izložba buntovnička.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • U stanju tihe buke

    Performans Neizdrživo, Trg bana Josipa Jelačića, Zagreb, 30. ožujka 2017.

    Nazvan i opisan kao „Choreographic documentary on public disappearance“, idejnost djela je bilo kroz pasivnu hijerarhiju izvedbe i promatrača u javnom prostoru ilustrirati prikazano stanje društva. Skala intenziteta se regulira samim radom predstave, njena nenapadnost i opuštenost korespondira i uvjetuje ponašanje ostalih gledatelja i prolaznika ...pročitajte cijeli tekst...
  • U maniri unakrsne rime

    Predavanje Dvije Alme – dramatične sudbine dvaju žena Marijane Pintar (popratni plesni program u koreografiji Desanke Virant)

    U tako kreiranoj promjeni raspoloženja i pozitivnom ozračju, doticaji života Alme Rosé i Alme Mahler ogledaju se i u fizičkom kontaktu dviju plesačica Martine Tomić i Ive Šolčić u drugoj koreografiji na glazbu Josefa Lannera. Opisujući i upisujući u prostor široke, otvorene, kružne geste, one u partnerskoj igri jedna drugoj nude i pružaju sigurnu podršku ...pročitajte cijeli tekst...
  • Šamansko, arhaično, fonetsko i, prije svega, feminističko

    Vokoperformansi Katalik Ladik

    U jednosatnom razgovoru, predavanju – predavačkom performansu i performansu Katalin Ladik je autointerpretirala vlastito iznalaženje umjetnosti performansa u kontekstu zvučne poezije. Bilo je to tih 1960-ti i 1970-ih godina kada je počela djelovati subverzivnom životnom akcijom žene, u smislu samohrane majke, i umjetnice u patrijarhalnom društvu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nosorog u bijegu od policijske države

    Uz 80. godišnjicu rođenja Tomislava Gotovca i 20. godišnjicu izvedbe performansa Prilagođavanje objektima na Trgu maršala Tita – Trg maršala Tita, volim Te!

    Uz 80. obljetnicu umjetnikova rođenja i 20. godišnicu izvedbe performansa Prilagođavanje na Trgu maršala Tita – Trg maršala Tita, volim Te!, izvedenom na Tjednu performansa Javno tijelo, izložbom Trg Maršala Tita, volim te! Institut Tomislav Gotovac u Institutu za suvremenu umjetnost obilježio je te obljetnice anarho-oca ex-YU i hrvatskoga performansa ...pročitajte cijeli tekst...
  • Performativnost zidnih novina ili ulica = izvedba

    Uz izložbu Bacača Sjenki Zidne novine – Neispričani Zagreb, uz desetu obljetnicu projekta Zidne novine grada Zagreba, Galerija na katu, Kulturno informativni centar, Zagreb, 16. – 23. prosinca 2016.

    spin-off multimedijalnom urbanom projektu Bacača Sjenki, kroz svih njegovih deset izdanja, možemo reći kako takvom performativnom strategijom zidnih novina grad svakodnevice, može i treba postati kozmički. Odnosno, kao što je aktivist Jerry Rubin ustvrdio: „Život je teatar, a mi smo gerilci koji napadaju oltar autoriteta… Ulica je pozornica." ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kao da je bilo nekad… EKV

    Uz izložbu Himmlisch-irdische Freundschaft Željka Zorice Šiša koja je prezentirala njegove kontrolirane hepeninge na Festivalu Prvih (1.-4. prosinca 2016., Galerija SC, Zagreb, Festival Prvih, Domino i Kultura promjene)

    Željko Zorica Šiš u svojim je posljednjim radovima, a čiji smo presjek mogli vidjeti  na izložbi Himmlisch-irdische Freundschaft, u susretu ovozemaljskih i postmortalnih zamisli – odabrao Dalíjevu paranoičko-kritičku aktivnost, koja nam otkriva nova, objektivna značenja iracionalnog te na opipljiv način primiče svijet sumanosti prema zbilji
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Psihička kuća glazbe i plesa

    Teatar &TD, Zagreb: Kuća na oštrici, red. Marina Petković Liker

    I ponovo apstrakcije ostaju razdvojene u svojim polovinama te dvokomorne kuće našega uma, gdje čitava priča o pokušaju komunikacije, o pokušaju razumijevanja, o pokušaju da se dobije topao odgovor Drugoga, od pokušaja da ne ostanemo na negativnim procjenama onih najagresivnijih u stadu, završava ženskim neredom
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Re-enactment ljubavi i socijalne situacije

    Teatar &TD, Zagreb: Kugla glumište: Salvador Dalí – Ljubav i pamćenje – Evokacija, autori: Autorski kolektiv

    Zasigurno da u sjećanjima živućih Kugla-lica sve ono što se izvedbeno ostvarivalo u nadrealističkoj evokaciji Kugla glumište: Salvador Dalí – Ljubav i pamćenje – Evokacija dakako nije nalik linearnom sjećanju, nego gomoljastoj, rizomskoj evokaciji, kako je to s pravom odredila Anica, ili kao što je to pokazano u videoinstalaciji Kao da je bilo sad...pročitajte cijeli tekst...
  • Shizofona pentalogija

    8. Perforacije Zagreb, 16. – 20. lipnja 2016.: Kuća ekstremnog muzičkog kazališta, Festival Perforacije, Teatar &TD, Zagreb, Svaka revolucija je bacanje kocki, osim što, autori: Damir Bartol Indoš & Tanja Vrvilo

    Izvedbeni tandem Indoš – Vrvilo nose snagu shizofrene izvedbe kao što ju je to u Njemačkoj i Italiji nosio filmski dvojac Straub – Huillet jer sustavno izvedbeno demonstriraju da je drugačiji svijet ipak moguć, pa makar i na pozornici, i to u svim distopijama, antiutopijama i foucaultovskim heterotopijama međuljudsko-vampirskih energija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Snaga discipline, crnilo egzistencije

    Zagrebačko kazalište mladih i Montažstroj, Zagreb: Borut Šeparović, Crna knjiga, red. Borut Šeparović

    Glazbeni songovi satirične i sarkastične oštrice, uporaba tehnologije koja upravlja nama, ali i mekano, ugodno kretanje i promatranje svijeta cijele predstave daju ovoj domišljenoj predstavi dozu topline i nade unatoč svemu. Crna knjiga pokazuje angažman i snagu Šeparovićeva kazališta, poetiku i energiju Montažstroja te svih iznimnih izvođača ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izvanserijski izvedbeni eksperiment

    1er Stratagème: I have Never Done This Before, autori Barbara Matijević i Giuseppe Chico

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Zaranjajući u zakutke YouTubea predstava I've Never Done This Before razbija iluziju o toj internetskoj stranici kao mjestu demokracije, donoseći na scenu oslabljenu on-line komunikaciju, izolaciju i kič-mentalitet, ali i kreativnost, razigranost, lucidnu kritičnost skrivenih jutjubera. Unutar tog polja autori grade svoj izvanserijski eksperiment ...pročitajte cijeli tekst...
  • Utjecaj Tesle na Zeleno čudovište

    1er Stratagème: I have never done this before, autori Barbara Matijević i Giuseppe Chico

    U naizgled djetinjem i naivnom načinu razmišljanja i prezentacije leži neobičan šarm ove predstave koja progovara o novoj generaciji ljudi koji za svaku informaciju odmah posežu za svojim mobitelima, tabletima ili računalima. Bitno je osvijestiti da se u eri interneta način informiranja i prostor imaginacije i nadahnuća bitno promijenio ...pročitajte cijeli tekst...
  • Politički angažiran ples krijesnica

    7. Perforacije Festival, Rijeka – Split – Zagreb, 13. – 29. lipnja 2015.: BADco., Stranac, red. Goran Sergej Pristaš, tekst Goran Ferčec

    Piše: Jelena Mihelčić
    Koreografiju čini niz jednoličnih i repetitivnih migracija izvođača s jedne na drugu stranu scene te vrtnji oko svoje osi. Kasnije, kao da je idealizirani pan-mediteranski krajolik kakvog je Camus opisivao u svojim djelima, poslužilo kao koreografski predložak pa se izvođačice postepeno skidaju iz lanenih odijela do kupaćih kostima
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Razorne nevidljive katastrofe

    VRUM performing arts collective, Zagreb, Kazališna družina Pinklec, Čakovec, Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu: Andri Beyeler, The killer in me is the killer in you, my love, red. Sanja Tropp Frühwald i Till Frühwald

    Piše: Iva Nerina Sibila
    The killer in me is the killer in you, my love će s tinejdžerskom publikom komunicirati dinamikom, vizualom, aktualnim i žestokim jezikom, odličnom glazbom i identifikacijom s bolnim mjestima. Odrasloj se publici obraća s druge strane, kroz pogled unazad prema sivoj zoni tinejdžerstva fokusom na sve one nevidljive, prešućene katastrofe
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Specifičnost izvedbenog i tekstualnog koda

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Mi smo kraljevi a ne ljudi, kor. i red. Matija Ferlin

    Piše: Iva Nerina Sibila
    U koreografiranom solo materijalu otkrivamo specifične, dotad skrivene fizikalitete glumaca. Plesno-pokretna građa, vidljivo ferlinovskoga tjelopisa, a moćno sljubljena sa specifičnim tjelesnostima glumaca-izvođača, zaprema prostor negdje između dječjih pitanja i trauma nevidljivih, a u Mi smo kraljevi a ne ljudi često optuživanih i prozivanih odraslih ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tri bijela klauna djetinje duše

    Naj, naj, naj festival, Zagreb: Kazalište Mala scena, Zagreb, Jacques S. Matthiessen, Zašto baš ja?, red. Jacques S. Matthiessen

    Piše: Maja Đurinović
    Zašto baš ja? je predstava neobično fine, mirne, ozbiljne duhovitosti, tkane na pomalo retro, tatijevski nježan način. Budući da nema teksta i sve je u radnji i načinu obavljanja te radnje, mimski teatar zahtijeva iznimnu koncentraciju i usredotočenost na zadatak. Izvođači su precizni u izvedbi radnje i onda u otvaranju pogleda prema publici
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Usuditi se

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Georges Biset, Carmen, koreoredateljica Selma Banich, muzički redatelj Ivan Fak

    U riječkoj Carmen nema sjaja, blještavila, plesa, kićenih kostima i svega drugog što se očekuje od opere, a fokus je na glazbi, likovima i njihovim odnosima. Za operu je vrlo neobičan i tjelesni angažman pjevača. Koreoredateljica Selma Banich suptilno je istaknula odnose likova pomoću pokreta, specifičnih pozicija u prostoru i fizičkog kontakta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Fantazma o ljubavi

    Paradigma, autor Željko Drmić

    Piše: Jelena Mihelčić
    Za razliku pokreta, vizualni aspekt predstave pomno je promišljen. Iako ga zagrebačka umjetnička scena poznaje kao voditelja Kolaža, Željko Drmić je, barem kao autor u izvedbenim umjetnostima, novo ime. Paradigma je stoga prilično uspješna u namjeri, začudnosti, posebno vizualnom dojmu, dok joj je kao cjelini potrebno podosta uređivanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ugodni polusan

    Triko cirkus teatar, Kulturni centar Travno, Zagreb: Hans Christian Andersen, Snježna kraljica, red. Iva Peter-Dragan, kor. Sarah Bebe Holmes

    Zbivanja na pozornici, mahom izražena plesom na svili, slijede ili ilustriraju Andersenovu bajku, no nipošto doslovno ili banalno, ona su preobličena u samodostatnu vrijednost. Maštovti odmak od realnosti, s odmjerenim otplutajem u bajkovitu snolikost, s mnogo izvođačke pažnje, korak po korak, bez brzanja dočarava kvalitetu ugodna polusna ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izvedba Osijeka, ususret korporatizmu

    14. Performance Art Festival, Osijek, 18. i 19. srpnja 2014.

    Za ovogodišnje 14. izdanje Festivala kustosica Leila Topić odabrala je temu Izvođenje grada, u kojoj su sudjelovali Selma Banich, Mathieu Bohet, dvojac Lightune.G (Miodrag Gladović i Bojan Gagić) i Vlasta Žanić. Očito je da se ovakvim izvedbenim manifestacijama u javnim prostorima uspijeva razbiti makar na kratko struktura autoritarnoga grada ...pročitajte cijeli tekst...
  • Slobodno istraživanje

    Teatar &TD, Zagreb: Planet 8, koncept, glazba i tekst Mirela Ivičević

    Uništeno cvijeće lijepo miriše, opći ugođaj ostvaren svjetlosnim oblikovanjem, šminkom, kostimima te osobnostima aktera i stvaratelja zrači elegancijom i privlačnom toplinom koja obuhvaća, a u nizu pomaknutih glazbenih rješenja i poteza, pred kraj komada, smješten je i buran odsječak fascinantne snage, dojmljivosti i uzbudljivosti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Traganje za egzotičnom drugošću

    Kik Melone, Zagreb: Exotica, autori Pavle Heidler, Bruno Isaković, Darko Japelj, Silvia Marchig

    Na kraju predstave slika egzotičnog drugog, istodobno kolonijalnog i koloniziranog, konstruirana na zasijecanju u prošlost te na viziji društva utemeljena na egzotičnoj različitosti, opterećena „banalnošću egzotike“ pribježište traži u čisto fikcijskim svjetovima. Znanstveno-fantastičnim odrednicama egzotika izmješta se u područje utopističkog ...pročitajte cijeli tekst...
  • Gdje je okvir i kako s njim?

    15 godina TRAFIK-a, Rijeka, 17. – 24. srpnja 2013.

    Predstave imaju čudan odnos prema protoku vremena – zbog ovisnosti o prisutnosti izvođača, o vlastitoj izvedbenosti, često im se tolerira duži vremenski raspon unutar kojih cirkuliraju festivalima i ostalim prezentacijskim modelima, nego što je riječ o ostalim umjetnostima. Možda baš zbog toga, zanimljivo je pogledati škako stare Trafikove predstave ...pročitajte cijeli tekst...
  • Fascinacija kostima

    Marmot, Zagreb: Do kosti, kor. Irma Omerzo

    Predstava nema konkretan početak i kraj zbog čega ne bi smetao i neki drukčiji slijed sekvenci, ali ako se radi o kolažu možda baš tako treba i biti. Rad krasi nepretencioznost i jednostavnost, tematska jasnoća, i izvrsne izvedbe svih izvođača. Ipak, šteta je što unatoč fascinaciji kostima premalo vidimo pokret u kojem se ta fascinacija očituje
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Između jezika i utopijskog raja

    Istovremeno drugi, kor. i red. Matija Ferlin

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Koreografski, Matija Ferlin uspio je čemu streme mnogi, a to je dobiti koherentnu i prepoznatljivu estetiku koja djeluje kao da organski izlazi iz svakog pojedinog tijela, a istovremeno je minuciozno precizna u prostoru, ritmu i dinamici. Ništa nije prepušteno slučaju, mada se pokret kovitla prostorom, kao da izvire iz lišća, baš ovdje i sada. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nedohvatni anđeli

    Prostor plus, Rijeka: International Harvester: Prototypes, red. i kor. Kate Foley

    Piše: Tatjana Sandalj
    Kićena dvorana Filodrammatice postala je idealnom pozornicom sukoba sna i jave, hedonističkih iluzija što ih pletu slike na zidovima i stropu, te ekonomskog kolapsa što ga živimo. Uz glazbu i zvukove izvedene uživo, Kate Foley i Jorge Correa Bethencourt ponudili su neposredno iskustvo koreografiranog tijela u stiliziranoj igri barokna dvora ...pročitajte cijeli tekst...
  • Čvrsta struktura i sloboda

    Kreativni laboratorij suvremenog kazališta KRILA; Rijeka: Carte blanche, kor. i red. Ivana Peranić

    Piše: Tatjana Sandalj
    Svako značenjsko iščitavanje Carte blanche izrazito je individualno i samo jedno od mogućih. Niti mogu biti beskonačne, a mogu biti i ograničenje čovjeka u prostoru i vremenu. Što se emotivnog doživljaja tiče, neispisani papir ovoga puta autorima nije poslužio kao pokriće za nekreativnost i neduhovitost nego upravo obrnuto
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Apstraktno i hermetično

    BADco. i Domino, Zagreb: Ima li života na sceni?, kor. Pravdan Devlahović Ana Kreitmeyer, Nikolina Pristaš, Zrinka Užbinec, red. Goran Sergej Pristaš

    Piše: Tatjana Sandalj
    Pitanje je koliko bi se u specifičnom scenskom doživljaju Ima li života na sceni? snašla prosječna kazališna publika bez uputa u vidu popisa prizora, a i uz sve to predstava ostaje prilično apstraktna i hermetična iako se  gledatelj povremeno može nasmijati i zabaviti uz scenske dosjetke i sjajnu izvedbu posebno Pravdana Devlahovića
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Po šumama i morima

    Istarsko narodno kazalište – Gradsko kazalište Pula: Jasna Žmak, Istovremeno drugi, red. Matija Ferlin

    radi se o predstavi koja govori o uvjetima vlastita nastajanja i o svojim osnovnim gradivnim jedinicama: pokretu i govoru. I dok su se u Samicama glumci izgovarali rečenice koje su bile, riječima redatelja, „deformirane ili lišene svog prvotnog značenja“, ovdje se plesači gotovo odriču svoje plesne edukacije kako bi se vratili na čistu formu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nadrealistična koreografija publike

    O.N.E.: Black, interaktivna videoinstalacija, Martina Nevistić i Iva Korenčić

    Piše: Iva Nerina Sibila
    U pojam Black, dakle crnila, autorice ulaze nizom jednostavnih asocijacija koje pokreću njihovu maštu i grade estetsko-koreografski sistem. Pitanje odsustva, praznine, ništavila pa čak i smrti koje se vežu na pojam crne boje, Martina Nevistić i Iva Korenčić koriste nepretenciozno i s gotovo drskom lakoćom
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nove plesne intervencije u galerijske prostore

    Jukebox, kor. Ksenija Zec i Saša Božić, Kuća Lauba, Zagreb; Trag / Trace / Spur, kor. Michaela Müller, Zrinka Šimičić Mihanović i Fa Ventilato, Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb

    Piše: Maja Đurinović
    Iako imaju isti koreografski zadatak očite su osobne kvalitete plesačica koje se međutim, prvi put zajedno na sceni, odlično slažu. Nikolina Pristaš je suptilna, misaona, kao sa zadrškom, pokret pušta mekano kroz sebe, dok je Petra Hrašćanec eksplozivna, nestrpljiva, i geste i tijelo baca odlučno u prostor, bez predumišljaja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Modaliteti suživota

    The Necessary Stage, Singapur, i Trafik, Rijeka: Crossings, red. Alvin Tan

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Jednostavna iskrenost kojom Žak Valenta prepričava anegdote s putovanja iz Zagreba u Rijeku s fotografijom prelijepe Sharde pod rukom, završava stvarnim susretom i finom koreografijom prepoznavanja i razumijevanja. Ta linija predstave, smještena u njezinu posljednjem dijelu, rješava mnoge otvorene krajeve Crossingsa
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Snimaju nas

    Perači prozora, autorica Natalija Manojlović

    Piše: Mirna Rončević
    Emocije koje polučuje ljudska patologija i strah od slobode ovdje su iznijansirane i jasno profilirane, manifestirajući se u scenskoj dinamici u širokom rasponu od letargije do agresije. Zanimljiv koncept, vrsna režija, koreografija, scenografija i dramaturgija te izvođačka uvjerljivost pridružuju ovaj projekt uspješnicama autorice i izvođača ...pročitajte cijeli tekst...
  • Neiscrpan niz mogućih interpretacija

    Eurokaz, festival novog kazališta: 27. lipnja – 2. srpnja 2012.: Theatercombinat, Claudia Bosse, dominant powers. what is to be done then? & biografski krajolici Novog Zagreba; Dalibor Martinis, Simultani govor

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Koliko je rad Caludie Bosse u prostoru razveden i dinamičan – i čini mozaik prekoračenja u dislokaciji eksponata, publike, tekstova, koreografije i prostora, rad Dalibora Martinisa djeluje kao vizualna instalacija ili zvučni oratorij. Minimalna dinamika koju čine promjene svjetla zvuka, čine ovaj rad koherentnim, stabilnim i upečatljivijim ...pročitajte cijeli tekst...
  • Emotivni destilat vlastite prošlosti

    Teatar Rubikon, Rijeka: Fuzija B, red. Zvonimir Peranić

    Piše: Tatjana Sandalj
    Autori su secirali predstave Teatra Rubikon i u Fuziji B ih sveli na osnove dijelove scenografije, kostimografije i glazbene ulomke posloženi u asocijativni niz slika koje grade atmosferu, a od svakog u publici autori očekuju aktivan introspekcijski pristup osobnom iskustvu i pronalaženje frekvencija na kojima se uspostavlja komunikacija s viđenim ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ironičan autorski komentar

    Persona, ideja i režija: Nataša Lušetić, produkcija: MSU i Multimedijalna radionica „Nataša Lušetić“

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Nataša Lušetić u svim segmentima pokazuju potpunu autorsku suverenost i ne otvara prostore sumnji ili krhkosti. Koliko je duhovita i povremeno zabavna, izvođački besprijekorna, Persona je istovremeno sumorna, jer za sobom ostavlja tezu da je prostor stvarne individualne slobode unaprijed nastanjen modelima koje je jedino moguće ponavljati ...pročitajte cijeli tekst...
  • Polazište za improvizaciju

    Bacači Sjenki: Muški - ženski / Ženske - muške (MŽŽM), red. Katarina Pejović i Boris Bakal

    Piše: Mirna Rončević
    Doista, i potrebna je hrabrost da se osobno iskaže javno – izvođači nastupaju kao privatne osobe izlažući svoja iskustva, uvjerenja i osjećanja na propitivanje samima sebi, ostalim izvođačima i publici. Svaka izvedba sadrži niz varijacija na zadanu temu i u toj je raznolikosti (perspektiva) njezina zanimljivost ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izravna demokracija

    Teatar 2000, Zagreb: Tko si ti i otkud ti pravo, pokretač projekta: Vilim Matula

    Piše: Maja Đurinović
    Riječ je o finom cinizmu; nema tu provala krika i bijesa, psovke, vulgarnosti. Mali, komorni skup ozbiljan je, građanski, obrazovan i naivan u recepciji i razmatranju suvremenih društvenih fenomena što u sprezi sa sadržajem izaziva veseo smijeh koji prepoznaje. U predizborno vrijeme ova mala grupa umjetnika izložila je svoj program
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • S filma u kazalište

    de facto, dance_lab collective i Teatar &TD, Zagreb: Nosferatu, autor Saša Božić u suradnji s izvođačima

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Postavljen u formi mekih granica kao „niz plesnih i kazališnih eseja“, Nosferatu je komunikativna i dinamična predstava. Solo Jastrevskog začudan je i istovremeno zabavan i duhovit. Koliko je scena u prvom dijelu vizualno i atmosferom uvukla gledatelje u noć, ulaz Petre Hrašćanec-Herceg i Damira Klemenića unosi energiju dana i životnosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Devet žena na šahovskoj ploči

    Istarsko narodno kazalište – Gradsko kazalište Pula (u partnerstvu sa Zagrebačkim plesnim centrom i Kazalištem Planet Art, Zagreb): Jasna Žmak, Samìce, koreograf i redatelj: Matija Ferlin

    Iako je na sceni čak devet likova pa je za njih nemoguće reći da su sami, oni su ipak odsječeni od svijeta. Iako se ne zna zašto su zatočeni, vidljiva je njihova znatiželja i nagađanja što se krije u vanjskom svijetu i što ih sve čeka. U nastojanju da dobiju odgovore na ta i slična pitanja, oni vode zanimljive, neobične i često duhovite razgovore
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljudi i kukci

    Teatar Rubikon, Rijeka: Koji K?, red. Zvonimir Peranić

    Piše: Tatjana Sandalj
    Peranić je dekonstruirao poznate literarne cjeline i od njihovih dijelova načinio nov, osebujan i autentičan kazališni scenarij, u završnom izvedbenom obliku koristeći manje doslovnih citata iz tekstova, a više atmosferu. Predstava Koji K? nastajala je dvije duge godine i svaki je njen dio pažljivo izbrušen da se uklopi u cjelinu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Radikalna dezintegracija baštine

    Fraktal Falus Teatar, Split: Judita, red. Hrvoje Cokarić

    Predstava je zanimljiv obračun s literarnom baštinom koji će mnoge sklone klasici uvrijediti. Ali, kao i svaka alternativa, i Fraktal Falus Teatar pokušava biti angažiran i provokativan, u čemu je s ovom predstavom uspio. U svakom je slučaju Split ovom predstavom dobio bitno drugačije poimanje scenske umjetnosti i radikalnu dezintegraciju svete baštine ...pročitajte cijeli tekst...
  • Montažstroj ponovno poziva na pobunu

    Festival Perforacije, Rijeka, Zagreb, Dubrovnik, 16. - 25. listopada 2010.: Montažstroj, Vatrotehna 2.0, red. Borut Šeparović

    Piše: Jelena Mihelčić
    Originalna Vatrotehna kultna je predstava skupine Montažstroj, a njezina reinterpretacija se ne zaustavlja na podvostručenju originalne izvedbe s malim pomacima u sceni i kostimu. Drugi dio predstave je taj koji nas na vrlo izravan i grub način vraća u realnost. Obilježen je manje pokretom, više izgovorenom riječju
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Osjećaj trajanja

    Bacači sjenki, Odmor od povijesti, red. Katarina Pejović, Boris Bakal (u koprodukciji sa Zagrebačkim kazalištem mladih i Festivalom Perforacije)

    Sukladno naslovu predstave, aranžman pozornice emanira ozračje odmora – posjetitelji  se predaju vodstvu glumaca koji ih tetošeći ušuškavaju i poliježu u krevete. Tako predstava ima meditativan karakter vodeći nas kroz „metafizičko putovanje po rubu kolektivne i individualne svijesti, kroz predjele sna i smrti kao jedinih sigurnih utočišta od povijesti“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad je uključen stroj za maglu?

    Studio za suvremeni ples, Povijest gledanja, autorski projekt Olivera Frljića

    Piše: Maja Đurinović
    Baveći se, kao i obično, odnosom moći, (na poleđini programa je fotografija iz aktualne militarizacije Varšavske) Frljić od početne radne definicije specifične performativnosti čina gledanja dolazi do zaključnog ukidanja plesne izvedbe. Pretpostavimo da je to Studio i želio. Činjenica je da je vrijeme sve teže i da sustavi financiranja pucaju po šavovima na bezbroj mjesta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Fino propitivanje dvaju medija

    Teatar &TD, Zagreb: O prijateljstvu, koncept i režija Saša Božić

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Postavljanjem filma kao ishodišta za kazališni projekt, autor zaista uspješno pomiče okvire same izvedbe, prenoseći atmosferu, ritam i ton filma i uključujući ih u samo tkivo režije odnosno koreografije. U oba su dijela tako atmosfere i estetike filmova precizno prenesene i to minimalnim scenskim sredstvima, dakle samom izvedbom
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Diva iz undergrounda

    Diva, red. Edvin Liverić, TRAFIK

    Piše: Iva Nerina Sibila
    U linčevskoj underground atmosferi, koju uspostavlja već na samom početku, autor svoj scenski lik ostavlja zamrznut u razmrljanoj šminki, krivom tijelu, čekanju perike koje nema, a divom, odnosno citatom dive, postaje tek u popratnom materijalu. Dakle u onom ne-materijalnom, u sanjanom, u izmaštanom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Magija svijetla i tijela

    Brice Leroux, Solo#2 – Frekvencije, Eurokaz, MSU

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Što je u viđenome igra svjetla, što je odsjaj, što tromost oka, odnosno gdje završava stvarnost a počinje iluzija igra je oko koje se, doslovno, rotira ovaj rad. Magična ljepota instalacije izvija se iz analitičke, minimalističke koreografije svjetla i pokreta, u savršenom skladu znanosti, filozofije i umjetnosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Potencijal suradnje među umjetnicima

    Zagrebački plesni centar: Plesna improvizacija s likovnim umjetnikom Duškom Šiblom, autori: Duško Šibl, Irma Omerzo & Bojan Gagić

    Piše: Jelena Mihelčić
    U trenutku kada Duško Šibl ustane i odlazi do štafelaja postavljenog u jednom kutu pozornice, plesači intenzivnije ispunjavaju prostor improvizirajući, a slikar odlučnim potezima kista kreće nizati jednu po jednu skicu. Nakon svake skice Šibl trga stranice bloka i kreće iznova. Skice ne samo što slijede linije tijela, nego prvenstveno njihovu energiju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bivanje kao takvo

    Kazalište slijepih i slabovidnih Novi život, Zagreb: Drago mi je što vas vidim, autorski projekt Ksenije Zec

    Piše: Maja Đurinović
    Nakon Nos vamos a ver, Drago mi je što vas vidim nova je predstava iste autorske i izvođačke ekipe koja nastavlja igru osobnih istraživanja, bavljenja trajanjem i supostojanjem uz druge, podjednako neambiciozne kolege na sceni. Sceni koja izgledom naglašava pripadnost medijski nezanimljivom i neuzbudljivom društvenom rubu, da ne kažemo kulturnom podzemlju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svjetlosna pravila igre

    Udruga profesionalnih plesnih umjetnika PULS (u suradnji s 25. Muzičkim biennalom Zagreb): 0 IX III/XC-LX-XC, kor. Katarina Đurđević

    Piše: Jelena Mihelčić
    Postavljeni okvir izvedbe performansa implicira ograničenja koja na plesnu umjetnost postavlja kulturna politika, ali i na vrlo jednostavan način pokazuje mogućnosti prilagodbe ljudskog tijela na prostorna ograničenja, odnosno simbolički, mogućnosti prilagodbe čovjeka na nametnuta pravila i pronalaženje vlastitog mjesta pod suncem
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Misao voditeljica i dekorativna tijela

    Bad Co.: 1 siromašan i jedna 0, red. Goran Sergej Pristaš, Tomislav Medak

    Piše: Maja Đurinović
    Projekt 1 siromašan i jedna 0 pristupačan je i na neki način znanstveno popularan, nešto kao kazališni esej, no Bad Co. ostaje u karakterističnoj intelektualno ohlađenoj interpretaciji i strogoj podjeli funkcija i hijerarhiji uma i tek dekorativnog tijela. Izbjegavajući emotivno i osjetilno, sugerira intelektualno povezivanje prezentiranog materijala ...pročitajte cijeli tekst...